مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

817
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

706
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تربیت تدریجی و تأثیرپذیری مولانا از امام محمد غزّالی

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 54

چکیده

 مقوله ی تأثیرپذیری و تأثیرگذاری علما و دانشمندان در بیان افکار و عقاید آن ها, یکی از موضوعاتی همیشگیِ مدنظر و مطالعه ی پژوهشگران بوده است. در این مقاله نیز تأثیرپذیری مولانا جلال الدین محمد بلخی از امام محمد غزّالی در باب برخی مسائل تربیتی از قبیل «تربیت تدریجی و خودشناس» با تکیه بر کتاب های کیمیای سعادت و احیاء علوم الدین غزّالی, و مثنوی معنوی و دیوان کبیر مولانا, مورد نظر قرار گرفته است. از آنجایی که غزّالی و مولانا به لحاظ تاریخی وحوادث زندگی با یکدیگر قرابت دارند, در بحث تعلیم و تربیت و اصولی که این دو عارف بلندپایه به آن ها اشاره کرده اند, تأثیرپذیری مولانا از غزّالی در باب مسائل تربیتی و تعلیمی درخور بررسی است. این نوشتار با روش تحلیل محتوا می کوشد تا به این سؤال, یعنی اثرپذیری مولانا در اظهار اندیشه ها و افکار خود از ابوحامد غزّالی پاسخ دهد. این تحقیق نشان می دهد که مولوی در رعایت تشویق و تنبیه, ایجاد انگیزه, نظرداشت تفاوت های شخصیتی, غور در بُعد باطنی, مهیا کردن شرایط توبه و توکل و دوری از گناه, از غزّالی تأثیر فراوان پذیرفته است تا جایی که می توان برخی آراء مولانا را ترجمان افکار غزّالی دانست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شایگان فر، حمیدرضا، و فرداد، علی. (1397). تربیت تدریجی و تأثیرپذیری مولانا از امام محمد غزّالی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 10(39 )، 29-54. SID. https://sid.ir/paper/165348/fa

    Vancouver: کپی

    شایگان فر حمیدرضا، فرداد علی. تربیت تدریجی و تأثیرپذیری مولانا از امام محمد غزّالی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)[Internet]. 1397؛10(39 ):29-54. Available from: https://sid.ir/paper/165348/fa

    IEEE: کپی

    حمیدرضا شایگان فر، و علی فرداد، “تربیت تدریجی و تأثیرپذیری مولانا از امام محمد غزّالی،” پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، vol. 10، no. 39 ، pp. 29–54، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/165348/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button