مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,761
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

756
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

«مثنوی»، دریای فضایل تربیتی و تعلیمی

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 86

چکیده

 «مثنوی» مولانا اثری عرفانی است که در آن حال و ذوق و عشق و آشفتگی, در قالب تعلیم بیان شده است. در این اثر علاوه بر مفاهیم و معانی اسلامی - عرفانی, مطالبی ذکر شده که راه رسیدن به مقام عالی انسانی و طریق خلیفه الهی او را نشان می دهد که از مهم ترین آنها, متخلق گشتن به اخلاق نیکوست. هدف مولانا, تعلیم برای رسیدن به کمال نفس است. اندیشه های تعلیمی مولانا, به تصوف او رنگ خاصی بخشیده و او را هم عارف و هم حکیم و هم فقیه معرفی کرده است. مولانا با تعالیم اخلاقی خود به سالکان می آموزد که آزادگی و رهایی از هوای نفس از مهم ترین نکته های عرفانی و اخلاقی است. مولانا اخلاق و عرفان را دو مقوله مرتبط به هم می داند و معتقد است تا سالک متخلق به اخلاق الله نگردد, نمی تواند مراتب سیر و سلوک را طی کند و عارف راستین تا از رذیلت ها صافی نشود, به مرتبه کمال نمی رسد. در این مقاله با تکیه بر تحلیل ابیات «مثنوی» و روش توصیفی - تحلیلی, به بررسی این مهم پرداخته می شود. با این هدف که اصالت تعلیم را, که رویکرد اصلی مولوی در «مثنوی» است, یادآور شویم.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بارانی، محمد، و گل افشانی، رشید. (1391). «مثنوی», دریای فضایل تربیتی و تعلیمی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 4(13)، 63-86. SID. https://sid.ir/paper/165358/fa

    Vancouver: کپی

    بارانی محمد، گل افشانی رشید. «مثنوی», دریای فضایل تربیتی و تعلیمی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)[Internet]. 1391؛4(13):63-86. Available from: https://sid.ir/paper/165358/fa

    IEEE: کپی

    محمد بارانی، و رشید گل افشانی، “«مثنوی», دریای فضایل تربیتی و تعلیمی،” پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، vol. 4، no. 13، pp. 63–86، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/165358/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا