مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,552
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

804
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مفاهیم نمادین تعلیمی در مهمترین داستان های آموزشی و تربیتی کودک در دهه هشتاد

صفحات

 صفحه شروع 155 | صفحه پایان 184

چکیده

 نماد پردازی در ادبیات کودک و نوجوان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و سبب می شود تا بسیاری از مفاهیم اخلاقی و فرهنگی به آسانی و غیر مستقیم به کودکان انتقال یابد. در این جستار به شیوه توصیفی و تحلیلی, به طبقه بندی, ارزیابی کمی و بررسی انواع نمادهای به کار رفته در 9 داستان آموزشی و تربیتی کودک در دهه هشتاد پرداخته می شود. ابتدا این آثار بازخوانی, خلاصه نویسی و به لحاظ نوع داستانی و موضوعی و کاربرد نمادین طبقه بندی شده, سپس انواع نمادها استخراج, تقسیم بندی و بسامد مضامین آن ها تحلیل و بررسی شده است. از 64 نماد بررسی شده, نماد واژه ای با فراوانی 54 و نماد شخصی با فراوانی 64 و نماد انسانی (مثبت) با فراوانی 25 بیشتر استفاده شده است. در داستان های یاد شده, علاوه بر کاربرد نمادهای تقویت حس اعتماد به نفس و شناخت استعدادها و آموزش مسائل دینی, نمادهای مفهومی حرکت, تغییر, تقویت هوش و دانایی, به ویژه در داستان «چه کسی پنیرم را برداشت؟» با بسامد 100 و نمادهای شناخت ویژگی های شخصیتی, تمرین شکوفایی توانایی ها, اراده و پشتکار, به ویژه در داستان های «راز موجود عجیب» با بسامد 65 و «ترس بد است» با بسامد 60 بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صادق زاده، محمود، و صایغ، سهاد. (1393). مفاهیم نمادین تعلیمی در مهمترین داستان های آموزشی و تربیتی کودک در دهه هشتاد. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 6(23)، 155-184. SID. https://sid.ir/paper/165362/fa

    Vancouver: کپی

    صادق زاده محمود، صایغ سهاد. مفاهیم نمادین تعلیمی در مهمترین داستان های آموزشی و تربیتی کودک در دهه هشتاد. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)[Internet]. 1393؛6(23):155-184. Available from: https://sid.ir/paper/165362/fa

    IEEE: کپی

    محمود صادق زاده، و سهاد صایغ، “مفاهیم نمادین تعلیمی در مهمترین داستان های آموزشی و تربیتی کودک در دهه هشتاد،” پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، vol. 6، no. 23، pp. 155–184، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/165362/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button