مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

872
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

770
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه ی تطبیقی تعلیم و تربیت در شاهنامه ی فردوسی و ایلیاد و ادیسه ی هومر

صفحات

 صفحه شروع 163 | صفحه پایان 192

چکیده

تعلیم و تربیت یکی از بنیادی ترین اصول در تمامی فرهنگ های بشری و پلکانی برای عروج به عالم انسانی است و هدف عمده ی پیامبران و مصلحان اجتماعی چیزی جز تعلیم فضایل تربیتی و پرورش خصائل نیک انسانی نبوده است. از منابع مهم تعلیم و تربیت آثار فاخر ادبی, منظومه های شاهنامه ی فردوسی و ایلیاد و ادیسه ی هومر هستند که پر از نکته ها و دستورالعمل های تعلیمی و تربیتی اند و تاکنون کمتر به آن ها پرداخته شده است. ازاین رو با مطالعه ی کتابخانه ای این آثار می توان ضمن شناخت مؤلفه های تربیتی دو فرهنگ ایرانی و یونانی به این مهم دست یافت که مهم ترین دغدغه های تربیتی هریک از این فرهنگ ها کدام اند؟ و چگونه می توان با شناخت و تدوین, تشریح و تفسیر آن ها نسل امروز را به آموختن و تبعیت از این اصول نیک اخلاقی سوق داد. مقایسه ی تطبیقی آثار مورد اشاره بیانگر این واقعیت است که مؤلفه های تربیتی مانند نرم خویی, رایزنی و. . . در این دو فرهنگ علاوه بر اینکه نقاط مشترک بسیاری دارند, برای تأمین سعادت نوع بشر چه در گذشته و چه امروز نیز بسیار کارساز و راهگشا هستند و در حماسه ی هومر این مؤلفه ها در مراحل اولیه ی تکامل اندیشه ی بشری هستند درحالی که حماسه ی فردوسی در این زمینه بسیار کامل تر و پخته تر است و وضوح و شفافیت مؤلفه های تربیتی در آن بسیار بیشتر از حماسه ی هومر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شاهوردی، الهام، و سپهوندی، مسعود. (1397). مقایسه ی تطبیقی تعلیم و تربیت در شاهنامه ی فردوسی و ایلیاد و ادیسه ی هومر. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 10(40 )، 163-192. SID. https://sid.ir/paper/165405/fa

    Vancouver: کپی

    شاهوردی الهام، سپهوندی مسعود. مقایسه ی تطبیقی تعلیم و تربیت در شاهنامه ی فردوسی و ایلیاد و ادیسه ی هومر. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)[Internet]. 1397؛10(40 ):163-192. Available from: https://sid.ir/paper/165405/fa

    IEEE: کپی

    الهام شاهوردی، و مسعود سپهوندی، “مقایسه ی تطبیقی تعلیم و تربیت در شاهنامه ی فردوسی و ایلیاد و ادیسه ی هومر،” پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، vol. 10، no. 40 ، pp. 163–192، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/165405/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button