مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

819
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

540
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

روایی و پایایی نسخه فارسی پرسش نامه مشاهده حرکتی برای آموزگاران (PMOQ-T)

صفحات

 صفحه شروع 211 | صفحه پایان 219

چکیده

 هدف: هدف تحقیق حاضر, معرفی و ارزیابی پایایی و جنبه های مختلف روایی نسخه فارسی پرسش نامه مشاهده حرکتی برای آموزگاران (PMOQ-T) در ایران بود, که از آن برای شناسایی کودکان در معرض خطر اختلال هماهنگی رشدی (DCD) استفاده می شود.روش: روایی تفکیکی, روایی سازه, روایی هم زمان, و هم سانی درونی این پرسش نامه با استفاده از یک نمونه 505 نفری از دانش آموزان پسر دبستانی و معلمانشان ارزیابی شد. از معلمان خواسته شد تا این پرسش نامه را تکمیل کنند. نتایج ارزیابی معلمان با عملکرد دانش آموزان در آزمون تبحر حرکتی برونینکس- ازرتسکی (BOTMP) و آزمون رشد حرکتی درشت-  (TGMD-2) 2قیاس شد.یافته ها: نسخه فارسی PMOQ-T پایایی درونی بالایی داشت (a=0.91). عملکردهای حرکتی کودکان در معرض خطر DCD در BOTMP و TGMD-2 نسبت به کودکان سالم بالاتر بود. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد نسخه فارسی PMOQ-T دو عاملی است و با نسخه اصلی آن هم خوانی دارد. در نهایت, همبستگی بالایی بین نمرات حاصل از این پرسش نامه با عملکردهای کودکان در (-0.75) BOTMP و دو زیرمقیاس] TGMD-2 جابه جایی (-0.68) و کنترل شی [(-0.62) مشاهده شد.نتیجه گیری: نتایج نشانگر این است که نسخه فارسی PMOQ-T را می توان به عنوان یک ابزار روا و پایا برای غربالگری کودکان در معرض خطر DCD در ایران در نظر گرفت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صالحی، حمید، زارع زاده، مهشید، و سالک، بابک. (1391). روایی و پایایی نسخه فارسی پرسش نامه مشاهده حرکتی برای آموزگاران (PMOQ-T). مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 18(3 (پیاپی 70))، 211-219. SID. https://sid.ir/paper/16541/fa

    Vancouver: کپی

    صالحی حمید، زارع زاده مهشید، سالک بابک. روایی و پایایی نسخه فارسی پرسش نامه مشاهده حرکتی برای آموزگاران (PMOQ-T). مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)[Internet]. 1391؛18(3 (پیاپی 70)):211-219. Available from: https://sid.ir/paper/16541/fa

    IEEE: کپی

    حمید صالحی، مهشید زارع زاده، و بابک سالک، “روایی و پایایی نسخه فارسی پرسش نامه مشاهده حرکتی برای آموزگاران (PMOQ-T)،” مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، vol. 18، no. 3 (پیاپی 70)، pp. 211–219، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/16541/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا