مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,087
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,613
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

همدلی، الگوی رفتاری موثر در رابطه متقابل مدرس و زبان آموز

صفحات

 صفحه شروع 229 | صفحه پایان 252

چکیده

 در این پژوهش با نگاهی نوین به «همدلی» و با تکیه بر نظریه روان شناسانی مانند راجرز و بنه, به ارائه الگویی نائل آمده ایم تا مدرسان زبان با به کارگیری آن, موفق به برقراری همدلی با زبان آموزان شوند. همدلی, قابلیت ارزشمندی است که با ایجاد اعتمادی دوجانبه, فرآیند یادگیری یاددهی را برای هر دو طرف لذت بخش می کند. در روان شناسی تربیتی, همدلی را این گونه تعریف می کنند: «توانایی برقرار کردن ارتباط به گونه ای که مخاطب احساس کند, درک شده است». به طور کلی همدلی, تعاملات انسانی را انعطاف پذیر کرده و در حوزه آموزش نیز با ایجاد فضایی مطلوب در کلاس, روند یادگیری را بهبود می بخشد. با وجود حضور نگره همدلی از دهه هفتاد میلادی در نظریه های آموزش زبان در کشورهای غربی, همچنان در رویکردهای آموزشی ایران غایب بوده است. این تحقیق امکان شناخت مهارت هایی را فراهم می سازد که منجر به همدلی در کلاس زبان می شود. بر اساس مدل همدلی پیشنهادی, مدرس می باید, خود را به جای زبان آموز بگذارد, نیازهای زبانی او را مقدم بدارد, از پیش داوری بپرهیزد و احساس او را درک کند. تحقق همدلی در کلاس زبان, نیازمند تمهیدات و بسترسازی هایی است که اجرای کامل تمامی آن ها در کلاس درس, به عنوان تکنیک های رسیدن به این مهم, راهی برای برقراری همدلی می گشاید. تهیه طرح درسی روشن و دقیق, استفاده از دفتر ارتباطی, گوش دادن پویا و بازگویی, ابراز احساس خود و دیگری و شناخت زبان بدن از جمله این تکنیک های ارتباطی است که در این مقاله شرحی بر آن ها رفته و در ادامه, با انجام پژوهشی میدانی میزان تحقق همدلی بین مدرس زبان و زبان آموزان مورد سنجش قرار گرفته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    لطافتی، رویا، و زرینی، عاطفه. (1394). همدلی, الگوی رفتاری موثر در رابطه متقابل مدرس و زبان آموز. جستارهای زبانی، 6(1 (22))، 229-252. SID. https://sid.ir/paper/166069/fa

    Vancouver: کپی

    لطافتی رویا، زرینی عاطفه. همدلی, الگوی رفتاری موثر در رابطه متقابل مدرس و زبان آموز. جستارهای زبانی[Internet]. 1394؛6(1 (22)):229-252. Available from: https://sid.ir/paper/166069/fa

    IEEE: کپی

    رویا لطافتی، و عاطفه زرینی، “همدلی, الگوی رفتاری موثر در رابطه متقابل مدرس و زبان آموز،” جستارهای زبانی، vol. 6، no. 1 (22)، pp. 229–252، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/166069/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button