Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,968
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,114
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نگاهی دوباره به رویکرد برنامه درسی ملی نسبت به آموزش زبان های خارجی (نقد و بررسی طرح ملی)

صفحات

 صفحه شروع 185 | صفحه پایان 209

چکیده

 این مقاله با توجه کردن به نقاط قوت برنامه درسی ملی, در صدد نقد و ارزیابی رویکرد این سند نسبت به آموزش زبان های خارجی از سه منظر می باشد, 1. بررسی بخش زبان های خارجی از دیدگاه مبانی نظری و روش شناختی و هماهنگی و شفافیت محتوای درونی, 2. نقد و بررسی محتوایی بر اساس مبانی بنیادین سیاستگذاری موجود در ادبیات مربوطه و 3. نقد بخش مربوطه بر اساس اسناد کلان کشور. بدین منظور بتدا بخش های مرتبط برنامه درسی ملی را تحلیل محتوایی کردیم. نتایج نشان می دهد که برنامه موجود علاوه بر اینکه دارای نقاط قوتی از جمله حرکت به سمت تمرکز زدایی و افزایش ساعات تدریس آموزش زبان انگلیسی است, دارای نقاط ضعفی همچون عدم هماهنگی و ارتباط اهداف و ابهام و عدم شفافیت بعضی مطالب مطرح شده نیز می باشد. سپس برای نقد سند از دیدگاه دوم, برنامه درسی ملی بر اساس شش اصل مستخرج از ادبیات مربوطه مورد ارزیابی قرار گرفت که نتایج نشان دهنده هماهنگی و گاه ناهماهنگی محتوای سند با این اصول است. در ادامه محتوای بخش زبان های خارجی برنامه درسی ملی به عنوان یک حوزه یادگیری از نقطه نظر همخوانی با اهداف و جهت گیری های مطرح شده در اسناد کلان کشور مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این بررسی نشان می دهد که بخش زبان های خارجی برنامه درسی ملی (نگاشت سوم) نمی تواند زمینه را برای رسیدن به اهداف مطرح شده در اسناد بالادستی فراهم کند. در پایان مقاله حاضر, راهکارهایی برای تدوین راهنمای برنامه درسی زبان انگلیسی ارائه شده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کیانی، غلامرضا، نویدی نیا، حسین، و مومنیان، محمد. (1390). نگاهی دوباره به رویکرد برنامه درسی ملی نسبت به آموزش زبان های خارجی (نقد و بررسی طرح ملی). جستارهای زبانی، 2(2 (6))، 185-209. SID. https://sid.ir/paper/166094/fa

    Vancouver: کپی

    کیانی غلامرضا، نویدی نیا حسین، مومنیان محمد. نگاهی دوباره به رویکرد برنامه درسی ملی نسبت به آموزش زبان های خارجی (نقد و بررسی طرح ملی). جستارهای زبانی[Internet]. 1390؛2(2 (6)):185-209. Available from: https://sid.ir/paper/166094/fa

    IEEE: کپی

    غلامرضا کیانی، حسین نویدی نیا، و محمد مومنیان، “نگاهی دوباره به رویکرد برنامه درسی ملی نسبت به آموزش زبان های خارجی (نقد و بررسی طرح ملی)،” جستارهای زبانی، vol. 2، no. 2 (6)، pp. 185–209، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/166094/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا