مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

723
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

691
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و اعتبار بخشی آزمون استاندارد زبان فارسی (بر پایه ی چهار مهارت زبانی)

صفحات

 صفحه شروع 139 | صفحه پایان 171

چکیده

 هدف اصلی این پژوهش, طراحی آزمون مهارت (بسندگی) زبان فارسی بر پایه ی چهار مهارت زبانی درک شنیداری, درک خوانداری, صحبت کردن و نگارش است. فرضیه ی این پژوهش بر این اصل استوار است که این آزمون به لحاظ تجزیه و تحلیل آزمون سازی دارای پایایی و روایی لازم, دارای سودمندی لازم, قابل اجرا و کاربردی است و در نهایت منطبق با معیارهای استاندارد شده, طراحی شده است. جامعه ی آماری این پژوهش, فارسی آموزان مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) بودند و 130 نفر به عنوان نمونه ی آماری انتخاب شدند که این زبان آموزان حداقل 4 ماه و حداکثر 12 ماه در این مرکز مشغول یادگیری زبان فارسی بوده اند. به منظور استاندارد سازی آزمون, پرسش های آزمون به صورت پیش آزمون در آزمون های پایان ترم بهار 94 و تابستان 94 مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) استفاده و بعد از آسیب شناسی پرسش ها و تجزیه و تحلیل, برای این آزمون انتخاب شده است. پرسش های آزمون پس از اجرا تحلیل شدند و پایایی و روایی آزمون, دو مشخصه ی مهم آزمون استاندارد, اندازه گیری شدند. پس از بررسی آزمون طراحی شده, نتایج آماری نشان دهنده ی این موضوع بوده اند که این آزمون, ضریب دشواری و ضریب تمیز بهینه ای دارد و دارای پایایی و روایی قابل قبولی نیز است و پیش بینی می شود که این آزمون سودمند و دارای کاربردی نیز است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زندی، بهمن، روشن، بلقیس، وکیلی فرد، امیررضا، و گل پور، لیلا. (1398). طراحی و اعتبار بخشی آزمون استاندارد زبان فارسی (بر پایه ی چهار مهارت زبانی). جستارهای زبانی، 10(6 (پیاپی 54) )، 139-171. SID. https://sid.ir/paper/166111/fa

    Vancouver: کپی

    زندی بهمن، روشن بلقیس، وکیلی فرد امیررضا، گل پور لیلا. طراحی و اعتبار بخشی آزمون استاندارد زبان فارسی (بر پایه ی چهار مهارت زبانی). جستارهای زبانی[Internet]. 1398؛10(6 (پیاپی 54) ):139-171. Available from: https://sid.ir/paper/166111/fa

    IEEE: کپی

    بهمن زندی، بلقیس روشن، امیررضا وکیلی فرد، و لیلا گل پور، “طراحی و اعتبار بخشی آزمون استاندارد زبان فارسی (بر پایه ی چهار مهارت زبانی)،” جستارهای زبانی، vol. 10، no. 6 (پیاپی 54) ، pp. 139–171، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/166111/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button