مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

399
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

534
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط میان سطح بسندگی زبانی و دانش منظور ضمنی فردی و قاعده مند در بین دانشجویان زبان انگلیسی ایرانی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 27

چکیده

 منظور ضمنی گفتار, یکی از اجزای معنای سخن گویشور است و بی آنکه بخشی از جمله ی گویشور را تشکیل دهد, وجهی از مفهوم آن جمله را می رساند. این مقوله در حوزه ی منظورشناسی بین زبانی بررسی می شود و توجه بسیاری از متخصصان و نظریه پردازان حوزه ی منظورشناسی را به خود جلب کرده است. با این حال, شمار پژوهش هایی که به مطالعه ی ارتباط میان دانش منظور ضمنی و سطح بسندگی زبانی پرداخته اند, بسیار محدود است. بنابراین, پژوهش حاضر بر روی 102 (35 آقا و 76 خانم) دانشجوی آموزش زبان انگلیسی و ادبیات زبان انگلیسی دانشگاه گلستان اجرا شده است و هدف آن نه تنها شناسایی رابطه و تفاوت احتمالی میان سطح بسندگی زبانی (بالا یا پایین) و دانش منظور ضمنی در آن ها بلکه بررسی زیرمجموعه های تلویح فردی و تلویح قاعده مند است. علاوه بر این, امکان پیش بینی و تشخیص (زیر)مجموعه های تلویح های فردی و قاعده مند با استناد به سطح بسندگی زبانی در این تحقیق, بررسی شده است. نتایج حاصل از آزمون هم بستگی پیرسون نشان داد که رابطه ی معنادار مثبتی میان سطح بسندگی زبانی و تلویح های ضمنی فردی و-قاعده مند وجود دارد. به علاوه, از میان سه زیرمجموعه ی منظورهای ضمنی قاعده مند, درک نقد.بالاترین و پرسش پاپ پایین ترین سطح هم بستگی را با بسندگی زبانی داشته اند. از میان چهار زیرمجموعه ی تلویح فردی نیز تناسب افشای اطلاعات دارای بالاترین سطح هم-بستگی مثبت معنادار و تناسب کلی دارای پایین ترین سطح هم بستگی با میزان بسندگی زبانی بوده اند. نتایج حاصل از مدل سازی معادله ی ساختاری نشان می دهند هر دو نوع تلویح, رابطه معنادار مثبتی با سطح بسندگی زبان دارند. بنابراین, یکی از کاربردهای آموزشیِ پژوهش حاضر این است که طراحان کتاب های درسی می توانند مصادیق فرهنگ وابسته منظورهای ضمنی قاعده مند و فردی را در متون و مباحث کتاب های درسی بگنجانند تا درک زبان آموزان از آن منظورها را ارتقا دهند. معلمان نیز می توانند بهجای تمرکز صرف بر مشخصه های زبان شناختی, اهمیت درک و تعبیر منظورهای ضمنی گفتار را مورد توجه قرار دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    درخشان، علی. (1398). ارتباط میان سطح بسندگی زبانی و دانش منظور ضمنی فردی و قاعده مند در بین دانشجویان زبان انگلیسی ایرانی. جستارهای زبانی، 10(5 (پیاپی 53 ))، 1-27. SID. https://sid.ir/paper/166134/fa

    Vancouver: کپی

    درخشان علی. ارتباط میان سطح بسندگی زبانی و دانش منظور ضمنی فردی و قاعده مند در بین دانشجویان زبان انگلیسی ایرانی. جستارهای زبانی[Internet]. 1398؛10(5 (پیاپی 53 )):1-27. Available from: https://sid.ir/paper/166134/fa

    IEEE: کپی

    علی درخشان، “ارتباط میان سطح بسندگی زبانی و دانش منظور ضمنی فردی و قاعده مند در بین دانشجویان زبان انگلیسی ایرانی،” جستارهای زبانی، vol. 10، no. 5 (پیاپی 53 )، pp. 1–27، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/166134/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button