مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,510
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

899
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی و نقد روش آموزش زبان عربی به شیوه مستقیم (بررسی موردی: کتاب های دکتر حسین خراسانی)

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 32

چکیده

 این مقاله قصد دارد با برگشت به اواخر دهه چهل خورشیدی, شیوه های رایج آموزش زبان عربی در مراکز علمی, آموزشی و دانشگاهی آن زمان را بررسی کند و جایگاه طلایه داران آموزش زبان عربی به شیوه نوین را شناسایی کند و از این رهگذر به طور ویژه به نقد و بررسی شیوه آموزش زبان عربی دکتر حسین خراسانی در دهه 40 خورشیدی بپردازد که به نوبه خود در آن زمان روش ابتکاری و بی نظیر در ایران بوده است. نامبرده با تالیف یک کتاب سه جلدی, سه جلد کتاب با نام روش مستقیم (Direct Methode) آموزش زبان و ادبیات عربی, توانست طرحی نو و جامع و شامل در آموزش زبان عربی به فارسی زبانان, دراندازد. مولف مرحوم, با الهام از الگوهای رایج در آموزش زبان به شیوه مستقیم, قصد داشت تمام مهارت های چهارگانه زبان عربی را به انواع مخاطبان ایرانی و متناسب با فرهنگ و سابقه آشنایی ایرانیان با زبان عربی, در یک زمان بندی معلوم (60 جلسه) یاد دهد؛ امری که درباره آموزش زبان عربی در زمان تالیف کتاب, سابقه نداشته است.اما متاسفانه کتاب های یاد شده ناشناخته مانده و جایگاه آن در فرایند آموزش زبان عربی در ایران مورد معرفی, بررسی و نقد واقع نشده است. این مقاله قصد دارد با معرفی همه جانبه این مجموعه, به نقد و بررسی آن بپردازد و در کنار محاسن آن, برخی کمبودهای آن را بیان و بررسی کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    پروینی، خلیل. (1389). بررسی و نقد روش آموزش زبان عربی به شیوه مستقیم (بررسی موردی: کتاب های دکتر حسین خراسانی). جستارهای زبانی، 1(2)، 7-32. SID. https://sid.ir/paper/166305/fa

    Vancouver: کپی

    پروینی خلیل. بررسی و نقد روش آموزش زبان عربی به شیوه مستقیم (بررسی موردی: کتاب های دکتر حسین خراسانی). جستارهای زبانی[Internet]. 1389؛1(2):7-32. Available from: https://sid.ir/paper/166305/fa

    IEEE: کپی

    خلیل پروینی، “بررسی و نقد روش آموزش زبان عربی به شیوه مستقیم (بررسی موردی: کتاب های دکتر حسین خراسانی)،” جستارهای زبانی، vol. 1، no. 2، pp. 7–32، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/166305/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button