مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,065
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,396
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

10

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

خودکارآمدی ادراک شده و راهبردهای مقابله ای در موقعیت های استرس زا

صفحات

 صفحه شروع 405 | صفحه پایان 415

چکیده

 هدف: این بررسی, با هدف تعیین رابطه بین خودکارآمدی ادراک شده و راهبردهای مقابله ای در موقعیت های استرس زا انجام شده است. روش: پژوهش حاضر با شیوه پیمایشی و مقطعی انجام شد. داده ها از 373 نفر دانشجویان دانشگاه یزد که با روش نمونه گیری خوشه ای - تصادفی, از هفت گروه آموزشی, که به فاصله یک ماه (خرداد 1385) انتخاب شده بودند, گردآوری شد. ابزار گردآوری داده ها مقیاس راهبردهای مقابله ای (CSS-R), مقیاس خودکارآمدی عمومی (GSES), مقیاس درجه بندی سازگاری اجتماعی (SRRS), مقیاس استرس دانشجویان کارشناسی (USQ) و مقیاس ارزیابی چندبعدی رویدادهای استرس زای زندگی (MASLES) بود. داده ها به کمک روش تحلیل مؤلفه های اصلی, روش همبستگی چندمتغیره, آزمون t مستقل, تحلیل آنووا و رگرسیون چندگانه سلسله مراتبی تحلیل شدند.یافته ها: تفاوت معنی داری بین پاسخگویان با سطوح مختلف خودکارآمدی ادارک شده با توجه به راهبردهای مقابله ای (P<0.001) به طور کلی و مولفه های جستجوی حمایت اجتماعی (P<0.01), مقابله اجتنابی (P<0.001), مقابله هیجان مدار (P<0.01), مقابله فعالانه (P<0.01) و خویشتن داری (P<0.01) دیده شد. تحلیل رگرسیون چندگانه سلسله مراتبی نیز نشان داد که متغیر خودکارآمدی ادراک شده, 20.3% از واریانس متغیر راهبردهای مقابله ای را تبیین نموده است. نتیجه گیری: بهره گیری بیشتر افراد با خودکارآمدی بالا از راهبردهای مقابله ای مساله مدار, و کاربرد بیشتر افراد با خودکارآمدی پایین از راهبردهای مقابله ای هیجان مدار, مقابله اجتنابی و خویشتن داری, مورد تردید قرار می گیرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مسعودنیا، ابراهیم. (1386). خودکارآمدی ادراک شده و راهبردهای مقابله ای در موقعیت های استرس زا. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 13(4 (پیاپی 51))، 405-415. SID. https://sid.ir/paper/16674/fa

    Vancouver: کپی

    مسعودنیا ابراهیم. خودکارآمدی ادراک شده و راهبردهای مقابله ای در موقعیت های استرس زا. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)[Internet]. 1386؛13(4 (پیاپی 51)):405-415. Available from: https://sid.ir/paper/16674/fa

    IEEE: کپی

    ابراهیم مسعودنیا، “خودکارآمدی ادراک شده و راهبردهای مقابله ای در موقعیت های استرس زا،” مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، vol. 13، no. 4 (پیاپی 51)، pp. 405–415، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/16674/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button