مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

6
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل تطبیقی استعاره کلاسیک: از محاکات ارسطویی تا نظریۀ تخیّل در اندیشه ابن ‏سینا

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 74

چکیده

 چیستی و تعریف استعاره, همواره از مساِئل مهم در حوزۀ فلسفۀ ادبیات بوده است. ارسطو نخستین اندیشمندی است که در دو اثر ارزشمند خود, بوطیقا «فنّ شعر» و ریطورریقا «فنّ خطابه», استعاره را از شیوه‏های متعارف زبان متمایز می‏کند و آن را از انواع محاکات برمی‏شمارد. وی پیوندی عمیق میان استعاره, لذّت و تخیّل برقرار می‏کند و در فنّ خطابه استفاده از استعاره را منجر به ایجاد لذّت در مخاطب می‏داند؛ بدین ترتیب که شنونده را به مشاهدۀ امور وا می‏دارد. ابن‏سینا نیز با الهام از دیدگاه‏های ارسطو در فنّ شعر, نظریۀ شعری خود را ارائه داده است. او تحقّق شعر را در گرو اجتماع وزن و سخن مخیّل می‏داند با این تفاوت که سادگی کلام را اصل شمرده و استعاره‏های لطیف و غیر بعید را منشأ لذّت تلقی می‏کند. از منظر ارسطو, استعاره فاقد اعتبار معرفتی و صرفاً واجد ارزش زیبایی شناختی ست؛ دیدگاهی که ابن سینا نیز در پیوند استعاره با تخیّل برآن تأکید دارد. بااین حال, در ترکیب قیاس استعاری, استعاره می‏تواند کارکرد معرفت شناسانه بیابد. مقالۀ حاضر, با رویکردی توصیفی- تحلیلی در پی آن است تا ضمن معرفی چیستی و تعریف شعر از دیدگاه ابن سینا, دیدگا‏ه های او دربارۀ شعر و محاکات را بررسی کرده, تعبیرات وی در باب اجزای سخن را تحلیل کند, میزان تطبیق و نزدیکی آرای او به نگرۀ استعاری ارسطو را نشان دهد و جایگاه معرفتی استعاره در نسبت با حقیقت را در اندیشۀ این دو متفکّر روشن سازد.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button