مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,430
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

847
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اضطراب فراشناختی و قضاوت یادگیری آنی و تاخیریافته: در جستجوی سازوکارهای زیرساز اضطراب در نظریه ولز

صفحات

 صفحه شروع 412 | صفحه پایان 419

چکیده

 هدف: هدف اساسی این پژوهش, کشف سازوکار های زیرساز اضطراب در نظریه ولز می باشد. این کار از راه بررسی رابطه انواع فراشناخت در نظریه نلسون و نارنس با اضطراب فراشناختی در نظریه ولز امکان پذیر است. از این رو, در گام نخست این پژوهش, رابطه بین اضطراب فراشناختی و قضاوت یادگیری آنی و تاخیریافته که از انواع سازوکار های نظارتی فراشناختی است, بررسی می شود.روش: جامعه این پژوهش, دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشند که از بین آن ها 290 نفر دانشجو (146 مرد و 144 زن) به صورت داوطلب و در دسترس, با استفاده از آزمون قضاوت یادگیری و پرسش نامه افکار اضطرابی ارزیابی شدند. برای تحلیل داده ها از همبستگی و رگرسیون گام به گام استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که قضاوت یادگیری آنی و تاخیریافته با نمره کلی اضطراب فراشناختی و تمامی زیرمقیاس های آن, همبستگی مثبت معنادار از 0.15 تا 021 دارد. تحلیل رگرسیون گام به گام نیز نشان داد که زیرمقیاس نگرانی اجتماعی می تواند به ترتیب 4.4% و 3.9% از واریانس قضاوت یادگیری آنی و تاخیریافته را تبیین کند. با این حال این همبستگی ها ضعیف و درصد تبیین شده نیز بسیار کم است.نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که قضاوت یادگیری, آن مکانیزم معیوبی که ولز در نظریه خود بدان اشاره می کند نیست و احتمالا انواع دیگر فراشناخت در این زمینه سهیم هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    اسداله پور، امین، فتی، لادن، و غرایی، بنفشه. (1389). اضطراب فراشناختی و قضاوت یادگیری آنی و تاخیریافته: در جستجوی سازوکارهای زیرساز اضطراب در نظریه ولز. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 16(4 (پیاپی 63))، 412-419. SID. https://sid.ir/paper/16790/fa

    Vancouver: کپی

    اسداله پور امین، فتی لادن، غرایی بنفشه. اضطراب فراشناختی و قضاوت یادگیری آنی و تاخیریافته: در جستجوی سازوکارهای زیرساز اضطراب در نظریه ولز. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)[Internet]. 1389؛16(4 (پیاپی 63)):412-419. Available from: https://sid.ir/paper/16790/fa

    IEEE: کپی

    امین اسداله پور، لادن فتی، و بنفشه غرایی، “اضطراب فراشناختی و قضاوت یادگیری آنی و تاخیریافته: در جستجوی سازوکارهای زیرساز اضطراب در نظریه ولز،” مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، vol. 16، no. 4 (پیاپی 63)، pp. 412–419، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/16790/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button