مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,873
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,122
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

8

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ویژگی های روانسنجی فرم کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی

صفحات

 صفحه شروع 316 | صفحه پایان 325

چکیده

 هدف: این پژوهش با هدف بررسی ویژگی های روانسنجی فرم کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی (FNES-B) در یک نمونه غیر بالینی از دانش آموزان انجام شده است.روش: 325 دانش آموز (143 پسر و 182 دختر) که به روش چند مرحله ای - تصادفی, انتخاب شده بودند, به فرم کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی و پرسش نامه تنیدگی ناشی از انتظارات تحصیلی پاسخ دادند. در این پژوهش, برای تعیین روایی عاملی  FNES-B, تحلیل عامل تاییدی و برای بررسی همسانی درونی آن ضرایب آلفای کرونباخ به کار برده شد.یافته ها: نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان دادند, در حالی که الگوی تک عاملی FNES-B برازش قابل قبولی با داده ها دارد, الگوی دو عاملی آن (شامل پرسش های نمره گذاری مثبت و معکوس) برازش بهتری با داده ها به دست داد. داده ها هم چنین پایایی نمرات  FNES-B را تایید نمودند. به بیان دیگر, همسانی درونی برای عامل نمره گذاری شده مثبت (a=0.87) و برای مقیاس کامل (a=0.84) FNES-B خوب و برای عامل نمره گذاری شده منفی (a=0.47) قابل قبول بود. نمرات FNES-B با نمرات پرسش نامه تنیدگی ناشی از انتظارات تحصیلی همبستگی معنی دار نشان داد (p<0.001) دانش آموزان دختر در مقایسه با دانش آموزان پسر در FNES-B نمرات بالاتری داشته اند.نتیجه گیری FNES-B :دارای پایایی و روایی لازم برای اندازه گیری ترس از ارزیابی منفی در دانش آموزان است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شکری، امید، گراوند، فریبرز، نقش، زهرا، طرخان، رضاعلی، و پاییزی، مریم. (1387). ویژگی های روانسنجی فرم کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 14(3 (پیاپی 54) ویژه نامه اعتیاد)، 316-325. SID. https://sid.ir/paper/16826/fa

    Vancouver: کپی

    شکری امید، گراوند فریبرز، نقش زهرا، طرخان رضاعلی، پاییزی مریم. ویژگی های روانسنجی فرم کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)[Internet]. 1387؛14(3 (پیاپی 54) ویژه نامه اعتیاد):316-325. Available from: https://sid.ir/paper/16826/fa

    IEEE: کپی

    امید شکری، فریبرز گراوند، زهرا نقش، رضاعلی طرخان، و مریم پاییزی، “ویژگی های روانسنجی فرم کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی،” مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، vol. 14، no. 3 (پیاپی 54) ویژه نامه اعتیاد، pp. 316–325، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/16826/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button