مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,640
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

709
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه بین خودکارآمدی و تعهد سازمانی با کیفیت تدریس اعضای هیات علمی در منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 43

چکیده

 هدف عمده این پژوهش, مطالعه رابطه بین خودکارآمدی استادن و تعهد سازمانی آنان با کیفیت تدریس آنان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش, شامل 2181 نفر اعضای هیات علمی تمام وقت و نیمه وقت واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه یک بودند که از بین آنها با روش نمونه گیری تصادفی از نوع خوشه ای طبقه ای تعداد 436 نفر به عنوان اعضای نمونه انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزارهای جمع آوری داده های پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته سنجش کیفیت تدریس با 27 عبارت در مقیاس لیکرت و آلفای کرونباخ 0.861, پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مه یر, و پرسشنامه خودکارآمدی معلمان شوارتزر و همکاران بود. در این پژوهش برای مشخص کردن سهم عوامل خودکارآمدی و تعهد سازمانی استادان بر کیفیت تدریس از رگرسیون چندگانه و مدلسازی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. هم چنین از تحلیل واریانس یکطرفه برای بررسی نقش عوامل جمعیت شناختی استادان استفاده شد. نتایج نشان دادند که خودکارآمدی با ضریب 0.42 و تعهد سازمانی با ضریب 0.22 به صورت مستقیم مثبت و معناداری باکیفیت تدریس رابطه دارند. از میان ابعاد تعهد سازمانی, تعهد عاطفی و تعهد مستمر از قدرت پیش بین کنندگی بالایی برای کیفیت تدریس برخوردار می باشند. هم چنین ارتباط متقابل مثبت و معنادار بین تعهد سازمانی و خودکارآمدی آنان با ضریب 0.12 بود. هم چنین عوامل جمعیت شناختی استادان تاثیری در خودکارآمدی و تعهد سازمانی استادان نداشتند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شهیدی، نیما، جعفری، پریوش، قورچیان، نادرقلی، و بهبودیان، جواد. (1392). رابطه بین خودکارآمدی و تعهد سازمانی با کیفیت تدریس اعضای هیات علمی در منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 4(3 (پیاپی 15))، 21-43. SID. https://sid.ir/paper/168620/fa

    Vancouver: کپی

    شهیدی نیما، جعفری پریوش، قورچیان نادرقلی، بهبودیان جواد. رابطه بین خودکارآمدی و تعهد سازمانی با کیفیت تدریس اعضای هیات علمی در منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی[Internet]. 1392؛4(3 (پیاپی 15)):21-43. Available from: https://sid.ir/paper/168620/fa

    IEEE: کپی

    نیما شهیدی، پریوش جعفری، نادرقلی قورچیان، و جواد بهبودیان، “رابطه بین خودکارآمدی و تعهد سازمانی با کیفیت تدریس اعضای هیات علمی در منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی،” رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، vol. 4، no. 3 (پیاپی 15)، pp. 21–43، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/168620/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا