مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

900
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

570
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی و اولویت بندی کیفیت آموزشی از نظر اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد شیراز با استفاده از ابزار شش سیگما و رویکرد حل مساله

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 82

چکیده

 این پژوهش بمنظور ارزیابی و اولویت بندی کیفیت آموزشی از نظر اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز با استفاده از ابزار شش سیگما و رویکرد حل مساله انجام شد و به ارزیابی و اولویت بندی شاخص های پنج گانه یعنی؛ تعریف, اندازه گیری, تجزیه و تحلیل, بهبود, کنترل در سال تحصیلی 90-89 پرداخته است. با توجه به ماهیت موضوع و اهداف, روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه مورد نظر در این پژوهش 307 عضو هیات علمی دانشگاه آزاد شیراز می باشد. با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه برابر 169 نفر می باشد که بصورت نمونه گیری طبقه ای نسبی از جامعه مورد نظر انتخاب گردیدند. ابزار مورد استفاده, پرسشنامه محقق ساخته جهت سنجش کیفیت آموزشی با استفاده از ابزار شش سیگما و رویکرد حل مساله می باشد که شامل 54 پرسش می باشد و بر اساس پنج شاخص و مفاهیم و تعاریف هر یک از شاخص ها طراحی شده است. پس از تعیین روایی صوری به وسیله چند تن از اعضای هیات علمی دانشگاه مذکور, بمنظور سنجش روایی محتوایی پرسشنامه و ابعاد آن از روش تحلیل گویه استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرانباخ محاسبه گردید. در تجزیه و تحلیل آماری از آمار استنباطی t-test تک نمونه ای و تحلیل واریانس اندازه گیری های مکرر استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد که در ارزیابی و اولویت بندی شاخص های پنج گانه رویکرد حل مساله پیرامون کیفیت آموزش از دیدگاه اعضای هیات علمی, بالاترین میانگین را شاخص کنترل (2.83) و کمترین میانگین را شاخص تجزیه و تحلیل (2.57) به خود اختصاص داد و تفاوت معناداری بین این شاخص ها وجود داشت. هم چنین نتایج بیانگر این مطلب می باشد که در این پژوهش همه شاخص ها از سطح کفایت مطلوب به گونه معناداری پایین تر است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شایان جهرمی، شاپورامین، جمال زاده، محمد، و سورغالی، اعظم. (1392). ارزیابی و اولویت بندی کیفیت آموزشی از نظر اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد شیراز با استفاده از ابزار شش سیگما و رویکرد حل مساله. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 4(2 (پیاپی 14))، 65-82. SID. https://sid.ir/paper/168642/fa

    Vancouver: کپی

    شایان جهرمی شاپورامین، جمال زاده محمد، سورغالی اعظم. ارزیابی و اولویت بندی کیفیت آموزشی از نظر اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد شیراز با استفاده از ابزار شش سیگما و رویکرد حل مساله. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی[Internet]. 1392؛4(2 (پیاپی 14)):65-82. Available from: https://sid.ir/paper/168642/fa

    IEEE: کپی

    شاپورامین شایان جهرمی، محمد جمال زاده، و اعظم سورغالی، “ارزیابی و اولویت بندی کیفیت آموزشی از نظر اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد شیراز با استفاده از ابزار شش سیگما و رویکرد حل مساله،” رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، vol. 4، no. 2 (پیاپی 14)، pp. 65–82، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/168642/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا