مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,236
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

812
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی دانش ارزیابی کیفیت ترجمه و آموزش آن در دانشگاههای ایران

صفحات

 صفحه شروع 125 | صفحه پایان 139

چکیده

ارزیابی کیفیت ترجمه بدون تردید از جمله مقوله هایی است که در سال های اخیر بسیار مورد توجه پژوهشگران و ارزیابان ترجمه واقع شده است. چنین توجه گسترده ای باید در زمینه آموزش و ارزیابی کیفیت ترجمه در محیط های آموزشی دانشگاهی نیز نمود داشته باشد. هدف اصلی این پژوهش که از انواع پژوهش های کیفی و از نوع تحلیل محتواست, ارایه گزارشی از روش های کاربرد ارزیابی کیفیت ترجمه در شماری از دانشگاههای ایران, بررسی توصیفی و کیفی دانش ارزیابی و چگونگی آموزش ترجمه و مهم تر از همه, تاثیر کاربرد روش های موجود بر کیفیت آموزش آن در این زمینه بوده است. جامعه آماری این پژوهش را 30 دانشجوی سال چهارم کارشناسی مترجمی و 15 نفر از اساتید ترجمه که به صورت تصادفی از 5 دانشگاه کشور انتخاب شدند, تشکیل داده اند. ابزار پژوهش نیز عبارت بود از مصاحبه ای جامع از نوع تعاملی و نیمه ساختار یافته در خصوص جایگاه ارزیابی کیفیت ترجمه و کیفیت کاربرد موارد آموزشی مرتبط با این موضوع که بر اساس آن, یافته هایی درخصوص دیدگاهها, رویکردهای گوناگون آموزش و ارزیابی کیفیت ترجمه, میزان و کیفیت داده های مصاحبه شوندگان و نیز موانع و کاستی های موجود در این راستا بررسی شده است. نتایج این پژوهش بیانگر لزوم وجود راهکارهای بنیادی و دانشی عمیق تر در ارزیابی کیفیت ترجمه و مهم تر از همه آموزش و کاربرد موثر آن در محیط های آموزشی است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضوانی، رضا، و احمدیان، محبوبه. (1390). بررسی دانش ارزیابی کیفیت ترجمه و آموزش آن در دانشگاههای ایران. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2(3 (پیاپی 7))، 125-139. SID. https://sid.ir/paper/168667/fa

    Vancouver: کپی

    رضوانی رضا، احمدیان محبوبه. بررسی دانش ارزیابی کیفیت ترجمه و آموزش آن در دانشگاههای ایران. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی[Internet]. 1390؛2(3 (پیاپی 7)):125-139. Available from: https://sid.ir/paper/168667/fa

    IEEE: کپی

    رضا رضوانی، و محبوبه احمدیان، “بررسی دانش ارزیابی کیفیت ترجمه و آموزش آن در دانشگاههای ایران،” رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، vol. 2، no. 3 (پیاپی 7)، pp. 125–139، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/168667/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button