مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,610
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,228
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه ادراک از رفتار معلم با خودپنداره تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره راهنمایی شهر شیراز

صفحات

 صفحه شروع 37 | صفحه پایان 64

چکیده

 هدف از این پژوهش بررسی رابطه ادراک از رفتار معلم با خودپنداره تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره راهنمایی بود. روش پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری تمامی دانش آموزان دوره راهنمایی شهر شیراز بوده اند که با روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای از میان نواحی چهارگانه شیراز, ناحیه 4 و از فهرست مدارس ناحیه 4, مشتمل بر 14700 دانش آموز و 85 کلاس, 6 مدرسه (3 مدرسه دخترانه و 3 مدرسه پسرانه) انتخاب شد. این مدارس دربرگیرنده 8 کلاس دخترانه و 8 کلاس پسرانه (به تفکیک پایه, 6 کلاس سوم, 6 کلاس دوم و 4 کلاس اول) بود. در مجموع تعداد افراد نمونه 473 نفر بوده است. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه های ادراک از رفتار معلم, خودپنداره تحصیلی و عملکرد تحصیلی بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها در سطح آمار توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون, رگرسیون چند متغیره و آزمونt  گروههای مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که بین ادراک از رفتار معلم و خودپنداره تحصیلی و عملکرد تحصیلی به طور کلی و نیز به تفکیک جنسیت و پایه, در مجموع رابطه ای معنادار وجود داشت, اما در پایه های اول دختر و پسر و سوم دختر رابطه بین ادراک از رفتار معلم و خودپنداره تحصیلی معنادار نبود؛ افزون بر این, در پایه اول دختر و پسر بین ادراک از رفتار معلم با عملکرد تحصیلی رابطه ای معنی دار وجود نداشت و بین گرایش (به خود, خانواده, همسالان, مدرسه و معلم) و ادراک از رفتار معلم رابطه مثبت و معنادار بود؛ در حالی که بین ادراک از رفتار معلمان علوم و ریاضی تفاوت معنادار نبود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

فانی، حجت اله، و خلیفه، مصطفی. (1388). بررسی رابطه ادراک از رفتار معلم با خودپنداره تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره راهنمایی شهر شیراز. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 1(3)، 37-64. SID. https://sid.ir/paper/168692/fa

Vancouver: کپی

فانی حجت اله، خلیفه مصطفی. بررسی رابطه ادراک از رفتار معلم با خودپنداره تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره راهنمایی شهر شیراز. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی[Internet]. 1388؛1(3):37-64. Available from: https://sid.ir/paper/168692/fa

IEEE: کپی

حجت اله فانی، و مصطفی خلیفه، “بررسی رابطه ادراک از رفتار معلم با خودپنداره تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره راهنمایی شهر شیراز،” رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، vol. 1، no. 3، pp. 37–64، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/168692/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button