مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,457
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,533
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل محتوای کتاب تاریخ معاصر ایران در دوره متوسطه

صفحات

 صفحه شروع 195 | صفحه پایان 212

چکیده

 این پژوهش با هدف تحلیل محتوای کتاب تاریخ معاصر ایران از بعد تفکر انتقادی انجام شده است. برای انتخاب مولفه های تفکر انتقادی از روش توصیفی و برای تجزیه و تحلیل محتوای کتاب از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه آماری در این پژوهش, محتوای کتاب درسی تاریخ معاصر ایران شامل 2818 جمله بوده که به دلیل محدود بودن جامعه آماری, نمونه آماری نیز همان جامعه آماری می باشد. ابزار جمع آوری اطلاعات, سیاهه تحلیل محتوای کتاب درسی تاریخ معاصر ایران بوده که بر اساس مبانی نظری تهیه و روایی آن توسط متخصصان علوم تربیتی تایید شده است. واحد تحلیل نیز جملات مندرج در متن کتاب درسی تاریخ معاصر ایران بوده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که در مجموع, در محتوای کتاب درسی تاریخ معاصر ایران 34.63% جمله ها با تفکر انتقادی ارتباط داشته که از این میزان 22.14% به بعد شناختی, 6.88% به بعد عاطفی و 5.61% به بعد عملکردی اختصاص دارد. نتایج یافته ها حاکی از آن است که درصد توزیع مولفه های تفکر انتقادی در محتوای کتاب درسی تناسب نداشته است, همچنین میزان توجه به بعد شناختی, حدود سه برابر میزان توجه به بعد عاطفی و بعد عملکردی بوده که این وضعیت متناسب با آموزش تفکر انتقادی نمی باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    غیاثی، پروین، فانی، حجت اله، اباذری، زهرا، و خواجه زاده، رزاق. (1390). تحلیل محتوای کتاب تاریخ معاصر ایران در دوره متوسطه. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2(4 (پیاپی 8))، 195-212. SID. https://sid.ir/paper/168764/fa

    Vancouver: کپی

    غیاثی پروین، فانی حجت اله، اباذری زهرا، خواجه زاده رزاق. تحلیل محتوای کتاب تاریخ معاصر ایران در دوره متوسطه. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی[Internet]. 1390؛2(4 (پیاپی 8)):195-212. Available from: https://sid.ir/paper/168764/fa

    IEEE: کپی

    پروین غیاثی، حجت اله فانی، زهرا اباذری، و رزاق خواجه زاده، “تحلیل محتوای کتاب تاریخ معاصر ایران در دوره متوسطه،” رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، vol. 2، no. 4 (پیاپی 8)، pp. 195–212، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/168764/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا