مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,287
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,106
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه سرمایه روانشناختی و ویژگیهای شخصیتی، با سرزندگی معلمان

صفحات

 صفحه شروع 77 | صفحه پایان 89

چکیده

 هدف از این پژوهش بررسی رابطه سرمایه روانشناختی و ویژگی های شخصیتی با سرزندگی معلمان بوده است. روش پژوهش, همبستگی و نمونه آماری 202 نفر از جامعه معلمان ناحیه دو آموزش و پرورش شهر شیراز به روش خوشه ای تصادفی بود. ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل پرسش نامه سرمایه روان-شناختی لوتانز, پرسش نامه شخصیتی پنج عاملی نئو و مقیاس سرزندگی رایان و فردریک بود و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار تحلیل آمار استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که میان ویژگی های شخصیتی و سرمایه روانشناختی با سرزندگی روابط چندگانه و معنی داری وجود دارد (01/0 ≥ p ). روان نژندی از ویژگی های شخصیت با سرزندگی رابطه منفی و معنی دار دارد در صورتی که سایر ابعاد شخصیت, (برون گرایی, انعطاف پذیری, دلپذیربودن و مسئولیت پذیری) با میزان سرزندگی, همبستگی مثبت و معنی دار دارند. همچنین بین ابعاد سرمایه روانشناختی, یعنی خودکارآمدی, امیدواری, تاب آوری و خوش بینی, با سرزندگی رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که از بین ویژگی های شخصیت, برون گرایی, انعطاف پذیری, و مسئولیت پذیری, سرزندگی را به-طور مثبت و معنادار پیش بینی می کنند در صورتی که روان نژندی, سرزندگی را بطور منفی و معنادار پیش بینی می کند و دلپذیر بودن (به عنوان یکی از ابعاد ویژگی های شخصیتی) قادر به پیش بینی سرزندگی نمی باشد. همچنین خودکارآمدی و امیدواری از ابعاد سرمایه روانشناختی, سرزندگی را به طور مثبت و معنادار پیش بینی می کنند و تاب آوری و خوش بینی در سطح معناداری قادر به پیش بینی سرزندگی نمی-باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرزین، رحیم، و برزگر، مجید. (1397). بررسی رابطه سرمایه روانشناختی و ویژگیهای شخصیتی, با سرزندگی معلمان. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 9(4 (پیاپی 36) )، 77-89. SID. https://sid.ir/paper/168914/fa

    Vancouver: کپی

    فرزین رحیم، برزگر مجید. بررسی رابطه سرمایه روانشناختی و ویژگیهای شخصیتی, با سرزندگی معلمان. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی[Internet]. 1397؛9(4 (پیاپی 36) ):77-89. Available from: https://sid.ir/paper/168914/fa

    IEEE: کپی

    رحیم فرزین، و مجید برزگر، “بررسی رابطه سرمایه روانشناختی و ویژگیهای شخصیتی, با سرزندگی معلمان،” رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، vol. 9، no. 4 (پیاپی 36) ، pp. 77–89، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/168914/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا