مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,160
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

861
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه ی رابطه ی سبک زندگی و رفتار مصرف کننده (مطالعه ی موردی: زنان متأهل شهر شیراز)

صفحات

 صفحه شروع 283 | صفحه پایان 302

چکیده

 مصرف و مصرف گرایی, مقوله ای چند بُعدی است که می توان از ابعاد گوناگون به آن نگاه کرد. با وجود این که مصرف, هدف نهایی تولید است و مطلوبیت بشر را افزایش می دهد, اما روند کنونی مصرف و گسترش فزاینده ی جامعه ی مصرفی, بحران کنونی سیاره ی زمین را شدت می بخشد. میزان و نوع مصرف می تواند بیانگر مسائلی چون سبک زندگی, طبقه و حتی نوع نگرش افراد باشد و از سوی دیگر می توان با توجه به موارد یاد شده, میزان و نوع مصرف را سنجید. در این راستا, تحقیق حاضر جهت بررسی رابطه ی بین سبک زندگی و رفتار مصرف کننده در بین 383 نفر از زنان متأهل شهر شیراز, بر اساس جدول لین و با استفاده از ابزار پرسش نامه ی خودگزارشی و شیوه ی نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای در مناطق نه گانه ی شهر, انجام شد. روش تحقیق توصیفی و از نوع هم بستگی است. هم چنین اعتبار پرسش نامه از طریق اعتبار صوری و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ تأیید گشت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها بیانگر آن بود که ابعاد مختلف سبک زندگی, از جمله بُعد فرهنگی (407/0), شبکه های مجازی (335/0), مدیریت بدن و مصرف آرایش (365/0), سبک دینی (128/0-) و فعالیت های گذران اوقات فراغت (397/0) رابطه ی معنی داری با شیوه ی رفتار مصرفی پاسخگویان داشته اند. هم چنین بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون, می توان نتیجه گرفت که 42 درصد از تغییرات متغیر وابسته, توسط متغیرهای مستقل وارد شده در معادله ی رگرسیونی, تبیین شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خواجه نوری، بیژن، و مساوات، ابراهیم. (1398). مطالعه ی رابطه ی سبک زندگی و رفتار مصرف کننده (مطالعه ی موردی: زنان متأهل شهر شیراز). زن و جامعه (جامعه شناسی زنان)، 10(2 (مسلسل 38) )، 283-302. SID. https://sid.ir/paper/169054/fa

    Vancouver: کپی

    خواجه نوری بیژن، مساوات ابراهیم. مطالعه ی رابطه ی سبک زندگی و رفتار مصرف کننده (مطالعه ی موردی: زنان متأهل شهر شیراز). زن و جامعه (جامعه شناسی زنان)[Internet]. 1398؛10(2 (مسلسل 38) ):283-302. Available from: https://sid.ir/paper/169054/fa

    IEEE: کپی

    بیژن خواجه نوری، و ابراهیم مساوات، “مطالعه ی رابطه ی سبک زندگی و رفتار مصرف کننده (مطالعه ی موردی: زنان متأهل شهر شیراز)،” زن و جامعه (جامعه شناسی زنان)، vol. 10، no. 2 (مسلسل 38) ، pp. 283–302، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/169054/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button