مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,078
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,670
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مذهب و رفتار مصرف کننده

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 104

کلیدواژه

چکیده

 چگونگی مصرف کالاها و خدمات موجود در جامعه و مقدار مصرف آن ها یکی از دغدغه های جوامع هم از نظر اقتصادی و هم به لحاظ ارزشی بوده و می باشد. در جوامع مبتنی بر ارزش های اسلامی, مصرف های بی رویه و آن چه اسراف و تبذیر نامیده می شود, از مسایل مهم اقتصادی تلقی می شود. این مقاله بر آن بوده است که با رویکردی جامعه شناختی به بررسی رفتار مصرفی خانوارهای ساکن در شهر شیراز بپردازد. بر این اساس چارچوب نظری مبتنی بر مدل آجزن انتخاب و طراحی گردید. با روش پیمایشی و پرسشنامه ای محقق ساخته, داده های مورد نیاز از نمونه 383 نفری از زنان متاهل ساکن شهر شیراز جمع آوری شد. شیوه نمونه گیری خوشه ای بود. جهت آزمون فرضیه ها و مدل پژوهش از روش آماری رگرسیون خطی و تحلیل مسیر استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که ابعاد گوناگون مذهبی بودن (مناسکی, تجربی, پیامدی و شناختی) با نگرش به مصرف دارای رابطه منفی معناداری بودند. از سوی دیگر, نگرش به مصرف با رفتار مصرفی دارای رابطه معنادار مثبتی بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خواجه نوری، بیژن، مساوات، سیدابراهیم، و موذنی، مریم. (1391). مذهب و رفتار مصرف کننده. زن و جامعه (جامعه شناسی زنان)، 3(3 (مسلسل 11))، 79-104. SID. https://sid.ir/paper/169240/fa

    Vancouver: کپی

    خواجه نوری بیژن، مساوات سیدابراهیم، موذنی مریم. مذهب و رفتار مصرف کننده. زن و جامعه (جامعه شناسی زنان)[Internet]. 1391؛3(3 (مسلسل 11)):79-104. Available from: https://sid.ir/paper/169240/fa

    IEEE: کپی

    بیژن خواجه نوری، سیدابراهیم مساوات، و مریم موذنی، “مذهب و رفتار مصرف کننده،” زن و جامعه (جامعه شناسی زنان)، vol. 3، no. 3 (مسلسل 11)، pp. 79–104، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/169240/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا