مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,923
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

799
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

جهانی شدن، تعامل هویت محلی و نگرش های فرهنگی (مطالعه موردی: جوانان دانشگاهی یزد)

صفحات

 صفحه شروع 257 | صفحه پایان 186

چکیده

 بررسی فر آ یند جهانی شدن در دنیای معاصر و تاثیرات آن بر فرهنگ ها یا هویت های ملی و محلی از جمله مسائل اصلی در مطالعات فرهنگی است. با توجه به اینکه جوانان بیش از هر گروه دیگری آماج تاثیرات فرآیند جهانی شدن در هر جامعه ای قرار می گیرند, لذا در این پژوهش با بهره گیری از نظریه های رابرتسون و هال به بررسی رابطه بین نگرش های فرهنگی متاثر از جهانی شدن و هویت محلی جوانان دانشگاهی یزدی پرداخته شد. از حیث روش شناختی, این پژوهش پیمایشی و کاربردی به شمار می آید. جامعه آماری شامل جوانان دانشگاهی 18 تا 30 ساله و حجم نمونه 400 نفر از میان دانشجویان بومی شهر یزد برآورد گردیده که به صورت روش نمونه گیری طبقه ای متناسب انتخاب شده اند. گردآوری داده ها با ابزار پرسشنامه انجام گرفته و در استخراج داده ها از نرم افزار SPPS برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چند متغیره به روش گام به گام استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهند که: مصرف رسانه ای و دینداری دو متغیر مهم در تبیین احساس هویت محلی و نگرش های فرهنگی متاثر از جهانی شدن پاسخگویان هستند, استفاده از رسانه های خارجی تاثیر تقویت کننده بر نگرش های فرهنگی متاثر از جهانی شدن دارد, در حالی که استفاده از رسانه های سراسری داخلی دارای تاثیر تضعیف کننده بر آن است. همچنین استفاده از رسانه های محلی و سپس دینداری تاثیر تقویت کننده بر هویت محلی یزدی دارند, حال آن که استفاده از رسانه های خارجی تاثیر تضعیف کننده بر این متغیر دارد. سرانجام این که نگرش های فرهنگی متاثر از جهانی شدن رابطه معناداری در جهت معکوس با هویت محلی دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مقیمی، اعظم، و امینی، مجید. (1394). جهانی شدن, تعامل هویت محلی و نگرش های فرهنگی (مطالعه موردی: جوانان دانشگاهی یزد). جامعه شناسی مطالعات جوانان(SOCIOLOGICAL STUDIES OF YOUTH)، 6(19)، 257-186. SID. https://sid.ir/paper/170084/fa

    Vancouver: کپی

    مقیمی اعظم، امینی مجید. جهانی شدن, تعامل هویت محلی و نگرش های فرهنگی (مطالعه موردی: جوانان دانشگاهی یزد). جامعه شناسی مطالعات جوانان(SOCIOLOGICAL STUDIES OF YOUTH)[Internet]. 1394؛6(19):257-186. Available from: https://sid.ir/paper/170084/fa

    IEEE: کپی

    اعظم مقیمی، و مجید امینی، “جهانی شدن, تعامل هویت محلی و نگرش های فرهنگی (مطالعه موردی: جوانان دانشگاهی یزد)،” جامعه شناسی مطالعات جوانان(SOCIOLOGICAL STUDIES OF YOUTH)، vol. 6، no. 19، pp. 257–186، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/170084/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button