مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

422
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

689
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تطبیقی کارکردهای هنری نقشمایه ی آینه در اشعار زنانه و مردانه

صفحات

 صفحه شروع 231 | صفحه پایان 249

چکیده

 موتیف یا نقشمایه ی آینه در شعر مردانه ی فارسی کارکردهای هنری گوناگونی داشته است, از تصاویری که خاقانی بر اساس سوابق ادبی و فرهنگی مربوط به آینه ی محسوس و مادی آفریده است تا به کار رفتن به عنوان رمز انسان کامل و دل خالی از تعلقات و محل تجلی ذات و صفات الهی در اشعار عرفانی (مثلاَ مثنوی معنوی) و رمز حیرت در شعر بیدل. اما در دیوان ژاله قائم مقامی همراز زن گشته و موضوع اصلی سروده هایی قرار گرفته است که تنها با نگاه زنانه ی ژاله میتوانست پدید بیاید. محققان در بررسی این سروده ها اشتباهاتی داشته اند که بیان خواهد شد. کمی پس از ژاله و بدون مطالعه ی شعر او, فروغ فرخزاد نیز چنین رابطه ی شخصی زنانه ای با آینه دارد و صورخیال پیچیده تری را بر اساس آن می آفریند. اما این پیوند ذاتی را که ژاله میان زن و آیینه برقرار میکند در اشعار حِکمی و غیرشخصی و مردانه ی پروین اعتصامی نمیبینیم. برای همین بهره گیری او از آینه در چارچوب مضامین تکراری گذشتگان باقی مانده است و شخصی و ابتکاری نیست. مقاله ی حاضر با اشاره ای به رابطه ی زن با آینه و ویژگیهای سبکی اشعار زنانه, به بررسی موارد کاربرد آینه در سروده های شاعران یادشده میپردازد و زنانگی این کاربردها و تأثیر آن را در خلاقیت سرایندگان نشان میدهد, ضمن اینکه بر تفاوت استفاده ی ژاله و فروغ از این وسیله ی نسبتاً زنانه, تأثیر زنانگی و شخصی بودن شعرشان بر خلاقیت آنها و تفاوتشان با پروین و گذشتگان تأکید میکند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فروغی، علی، و بانوکریمی، امیر. (1398). بررسی تطبیقی کارکردهای هنری نقشمایه ی آینه در اشعار زنانه و مردانه. سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، 12(2 (پی در پی 44) )، 231-249. SID. https://sid.ir/paper/170403/fa

    Vancouver: کپی

    فروغی علی، بانوکریمی امیر. بررسی تطبیقی کارکردهای هنری نقشمایه ی آینه در اشعار زنانه و مردانه. سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)[Internet]. 1398؛12(2 (پی در پی 44) ):231-249. Available from: https://sid.ir/paper/170403/fa

    IEEE: کپی

    علی فروغی، و امیر بانوکریمی، “بررسی تطبیقی کارکردهای هنری نقشمایه ی آینه در اشعار زنانه و مردانه،” سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، vol. 12، no. 2 (پی در پی 44) ، pp. 231–249، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/170403/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button