مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,751
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

997
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

هنجاریابی مقیاس روش درجه بندی مهارت های اجتماعی برای کودکان پیش دبستانی

صفحات

 صفحه شروع 176 | صفحه پایان 186

چکیده

 مقدمه: مقیاس روش درجه بندی مهارت های اجتماعی (SSRS) از ابزارهای مهم بررسی مهارت های اجتماعی در کودکان است. هدف از اجرای این پژوهش هنجاریابی مقیاس SSRS برای کودکان پیش دبستانی در شهر شیراز بود. مواد و روش کار: پس از ترجمه و انطباق مقیاس یاد شده, 700 کودک (350 پسر و 350 دختر) 3 تا 6.5 ساله را پدران و مادران و مربیان به کمک فرم ویژه ی کودکان پیش دبستانی مقیاس SSRS ارزیابی نمودند. نمرات آنان به نمرات تراز شده با میانگین 100 و انحراف معیار 15 تبدیل شد و جداول تبدیل نمرات خام به نمرات تراز شده فراهم آمد. به منظور برسی روایی مقیاس از چند شاخص استفاده شد. روایی سازه به کمک روش تحلیل عامل بررسی شد. داده ها به کمک آزمون های آماری t, تحلیل واریانس و ضریب همبستگی تحلیل گردید. یافته ها: تفاوت معنی دار بین گروه های مختلف بر پایه ی میزان تحصیلات والدین و سن به دست نیامد. به بیان دیگر مقیاس برای گروه های سنی و اقتصادی – اجتماعی گوناگون دارای سوگیری نبود. پایایی مقیاس با بهره گیری از چند روش, محاسبه شد و مطلوب بود. تحلیل عوامل نیز نشان دهنده ی روایی آن بود. هم چنین تفاوت میانگین نمرات دختران و پسران در بخش مهارت های اجتماعی و مشکلات رفتاری معنی دار نبود. نتیجه گیری: نمره های تراز شده ی این آزمون, امکان مقایسه ی مهارت های اجتماعی را در گروه های سنی کودکان پیش دبستانی فراهم می کند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

شهیم، سیما. (1384). هنجاریابی مقیاس روش درجه بندی مهارت های اجتماعی برای کودکان پیش دبستانی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 11(2 (پیاپی 41))، 176-186. SID. https://sid.ir/paper/17185/fa

Vancouver: کپی

شهیم سیما. هنجاریابی مقیاس روش درجه بندی مهارت های اجتماعی برای کودکان پیش دبستانی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)[Internet]. 1384؛11(2 (پیاپی 41)):176-186. Available from: https://sid.ir/paper/17185/fa

IEEE: کپی

سیما شهیم، “هنجاریابی مقیاس روش درجه بندی مهارت های اجتماعی برای کودکان پیش دبستانی،” مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، vol. 11، no. 2 (پیاپی 41)، pp. 176–186، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/17185/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا