مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,721
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,071
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی درمان رفتاری-شناختی گروهی در بهبود نشانگان اختلال نقص توجه/بیش فعالی بزرگسالی و افسردگی، اضطراب وعزت نفس همراه با آن

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 66

چکیده

 در سالهای اخیر درمانهای متنوع غیر دارویی برای درمان اختلال کمبود توجه-بیش فعالی توسعه داده شده است. اکثر این درمانهای غیر دارویی حوزه هایی مشترک نقصان های مرتبط با نقص توجه/بیش فعالی نظیر مشکلات تحصیلی, کاری, روابط بین فردی, و کارکردهای اجرایی را مورد هدف قرار داده اند. هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی درمان رفتاری-شناختی گروهی, در بهبود نشانگان اصلی اختلال نقص توجه/بیش فعالی بزرگسالی و افسردگی و اضطراب, عزت نفس همراه با آن در دانشجویان بود. برای این منظور, طی یک پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون, پس آزمون و گروه کنترل, 30 نفر از دانشجویان (12 دختر, 18 پسر) با تشخیص بیش فعالی, به شیوه ی نمونه گیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) کاربندی شدند. آزمودنی ها قبل و بعد از اتمام مداخلات و یک ماه پس از اتمام جلسات, از نظر میزان اختلال بیش فعالی-کمبود توجه, اضطراب, افسردگی, و عزت نفس مورد آزمون قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای (هر هفته 2 جلسه) مداخله ی رفتاری-شناختی را دریافت کردند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره ی مختلط (درون گروهی-بین گروهی) نشان داد که درمان رفتاری-شناختی گروهی در بهبود نشانگان اختلال نقص توجه/بیش فعالی, افزایش عزت نفس و کاهش افسردگی و اضطراب دانشجویان دارای اختلال بیش فعالی-کمبود توجه اثر بخش است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خیرجو، اسماعیل، قره داغی، علی، جعفری روشن، فریبا، و حرفه دوست، منصور. (1397). اثربخشی درمان رفتاری-شناختی گروهی در بهبود نشانگان اختلال نقص توجه/بیش فعالی بزرگسالی و افسردگی, اضطراب وعزت نفس همراه با آن. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار) )، 13(50 )، 57-66. SID. https://sid.ir/paper/172056/fa

    Vancouver: کپی

    خیرجو اسماعیل، قره داغی علی، جعفری روشن فریبا، حرفه دوست منصور. اثربخشی درمان رفتاری-شناختی گروهی در بهبود نشانگان اختلال نقص توجه/بیش فعالی بزرگسالی و افسردگی, اضطراب وعزت نفس همراه با آن. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار) )[Internet]. 1397؛13(50 ):57-66. Available from: https://sid.ir/paper/172056/fa

    IEEE: کپی

    اسماعیل خیرجو، علی قره داغی، فریبا جعفری روشن، و منصور حرفه دوست، “اثربخشی درمان رفتاری-شناختی گروهی در بهبود نشانگان اختلال نقص توجه/بیش فعالی بزرگسالی و افسردگی, اضطراب وعزت نفس همراه با آن،” اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار) )، vol. 13، no. 50 ، pp. 57–66، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/172056/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا