مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,277
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,473
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر توانبخشی شناختی بر حافظه کاری و روانی کلامی دانش آموزان نارساخوان یک مطالعه تک موردی

صفحات

 صفحه شروع 17 | صفحه پایان 26

چکیده

 نارسا خوانی, یک اختلال عصب- شناختی پیچیده است که رشد سواد آموزی, روند رشدی رمزگشایی و رمزگذاری را تحت تاثیر قرار داده و نقایص چشمگیری در روند رشدی مهارت های اساسی خواندن و هجی کردن بوجود می آورد. هدف پژوهش حاضر, تاثیر توانبخشی شناختی توجه بر حافظه کاری و روانی کلامی در دانش آموزان نارساخوان بود. بدین منظور, طی یک مطالعه تک آزمودنی از نوع ABA با گروه کنترل, 8 دانش آموز با تشخیص نارساخوانی که در پرونده آنها مشکلات شناختی همچون توجه و حافظه کاری برجسته بود, با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. آزمودنی ها به مدت 15 جلسه تحت توانبخشی با تکالیف مربوطه کارکردهای توجهی قرار گرفتند و در سه مرحله و در هر مرحله 3 بار و همچنین در یک فاصله زمانی چهار ماهه از نظر حافظه کاری و روانی کلامی مورد ارزیابی قرار گرفتند. در مجموع آزمودنی های هر گروه, 10 بار با استفاده از آزمون N-BACK و آزمون روانی کلامی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج پژوهش (تحلیل بصری و اندازه اثر) نشان داد که مداخلات شناختی مبتنی بر بازی های توجهی بر میزان کارآیی حافظه کاری و روانی کلامی دانش آموزان نارساخوان موثر است. تقویت عوامل شناختی پایه ای همچون توجه با استفاده از توانبخشی شناختی در سا ل های اول تحصیل می تواند رویکرد موثری در بهبود کارکردهای اجرایی و درمان اختلال دانش آموزان نارساخوان باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رادفر، فرهاد، نجاتی، وحید، و فتح آبادی، جلیل. (1395). تاثیر توانبخشی شناختی بر حافظه کاری و روانی کلامی دانش آموزان نارساخوان یک مطالعه تک موردی. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار) )، 10(40)، 17-26. SID. https://sid.ir/paper/172081/fa

    Vancouver: کپی

    رادفر فرهاد، نجاتی وحید، فتح آبادی جلیل. تاثیر توانبخشی شناختی بر حافظه کاری و روانی کلامی دانش آموزان نارساخوان یک مطالعه تک موردی. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار) )[Internet]. 1395؛10(40):17-26. Available from: https://sid.ir/paper/172081/fa

    IEEE: کپی

    فرهاد رادفر، وحید نجاتی، و جلیل فتح آبادی، “تاثیر توانبخشی شناختی بر حافظه کاری و روانی کلامی دانش آموزان نارساخوان یک مطالعه تک موردی،” اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار) )، vol. 10، no. 40، pp. 17–26، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/172081/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا