مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,197
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

768
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ویژگی های روان سنجی نسخه الکترونیکی ابزار سلامت روان شناختی دانش آموزان دوره متوسطه اول: فرم گزارش معلم و والدین

صفحات

 صفحه شروع 324 | صفحه پایان 339

چکیده

 اهداف: به دلیل اهمیت غربالگری سلامت روان شناختی دانش آموزان و نبود ابزار بومی تهیه شده بر اساس الگوی مشکلات شایع آسیب های روان شناختی دانش آموزان در کشور, پژوهش حاضر با هدف ساخت و بررسی ویژگی های روان سنجی فرم های الکترونیکی گزارش معلم و والدین مقیاس سلامت روان شناختی دانش آموزان دوره متوسطه اول انجام شد. مواد و روش ها پژوهش حاضر از نوع توصیفی پیمایشی بود. جامعه شامل معلمان و والدین دانش آموزان دوره متوسطه اول در استان های البرز, کرمانشاه, آذربایجان شرقی, سیستان و بلوچستان, فارس و خراسان رضوی بود که به ترتیب 1697 نفر از بین معلمان و 1186 نفر از والدین به عنوان گروه نمونه با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار های اولیه پژوهش, 118 آیتم برای نسخه گزارش معلم و 133 آیتم برای نسخه گزارش والدین داشت. برای تحلیل داده ها از تحلیل عاملی اکتشافی و نسخه 22 نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته ها نتایج تحلیل آیتم بر اساس هشت ملاک کفایت آیتم نشان داد تمام آیتم های نسخه اولیه معلم و 128 آیتم از نسخه اولیه والدین, شرایط لازم را برای حضور در بین آیتم های ابزارها دارند. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد مناسب ترین ساختار برای مقیاس گزارش معلم, ساختار شش مولفه ای و برای مقیاس گزارش والدین, ساختار پنج مولفه ای است. همسانی درونی مولفه های حاصل در حد قابل قبول بود. ضرایب حاصل بین 0.77 و 0.97 برای مقیاس گزارش معلم و بین 0.85 و 0.92 برای گزارش والدین متغیر بود. نتیجه گیری به طور کلی, ویژگی های روان سنجی مقیاس در هر دو نسخه, حاکی از مناسب بودن این ابزار برای کاربست های غربالگری و پژوهشی در جامعه هدف است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    اکبری زردخانه، سعید، شاهورانی، سیدمحمد، منصورکیایی، نادر، زنگانه، علی محمد، جلالت دانش، محسن، طهماسبی گرمتانی، سیامک، و زارعیان، مسعود. (1397). ویژگی های روان سنجی نسخه الکترونیکی ابزار سلامت روان شناختی دانش آموزان دوره متوسطه اول: فرم گزارش معلم و والدین. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 24(3 )، 324-339. SID. https://sid.ir/paper/17210/fa

    Vancouver: کپی

    اکبری زردخانه سعید، شاهورانی سیدمحمد، منصورکیایی نادر، زنگانه علی محمد، جلالت دانش محسن، طهماسبی گرمتانی سیامک، زارعیان مسعود. ویژگی های روان سنجی نسخه الکترونیکی ابزار سلامت روان شناختی دانش آموزان دوره متوسطه اول: فرم گزارش معلم و والدین. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)[Internet]. 1397؛24(3 ):324-339. Available from: https://sid.ir/paper/17210/fa

    IEEE: کپی

    سعید اکبری زردخانه، سیدمحمد شاهورانی، نادر منصورکیایی، علی محمد زنگانه، محسن جلالت دانش، سیامک طهماسبی گرمتانی، و مسعود زارعیان، “ویژگی های روان سنجی نسخه الکترونیکی ابزار سلامت روان شناختی دانش آموزان دوره متوسطه اول: فرم گزارش معلم و والدین،” مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، vol. 24، no. 3 ، pp. 324–339، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/17210/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button