مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

828
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

659
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش نهاد بروکراتیک آموزش مدرسه ای عصر رضاشاه در مشروعیت یابی ساختار میدان تئاتر نوین ایران

صفحات

 صفحه شروع 125 | صفحه پایان 135

چکیده

 یکی از مهم ترین تاکتیک های حکومت رضاشاه, در سامان دهی فرهنگی, ایجاد نهاد رسمی و بوروکراتیک راهبری تولیدات هنری و نظارت بر آن بود. این نهاد در ادامه راهبرد تکوین جامعه نوسازی شده بر پایه ناسیونالیسم مدرنیستی مطلقه و اقتدارگرایی مرکزگرایانه بر دو رکن ارتش و بوروکراسی استوار بود. میدان تازه تاسیس و رو به مشروعیت تئاتر نوین ایران نیز تحت نظارت این نهاد قرار گرفت, یکی از نشانه های مهم این امر سامان دهی آموزش مدرسه ای تئاتر برای پرورش هنرمندان در راستای سیاست فرهنگی سازمان پرورش افکار بود. در این مطالعه, ضمن بررسی زمینه های شکل گیری سیاست فرهنگی عصر یادشده, فرایند ایجاد آموزش مدرسه ای تئاتر و چگونگی اکتساب سرمایه تحصیلی برای افزایش سرمایه فرهنگی کنشگران تئاتر بررسی می شود. از نتایج این امر می توان کوشش حاکمیت برای کنترل نیروهای مرکزگریزی را برشمرد که در دنیای هنر تئاتر گرد می آمدند و حاشیه مقاومی را در برابر مرکزیت خودکامه شکل می دادند. نکته دیگر, پرورش نسل تازه ای از کنشگران تئاتری است که, نسبت به پیشروان قدیم میدان تئاتر, حائز منش متفاوتی بودند و تئاتر را به سوی خصلت های زیبایی شناختی پیش می بردند. همچنین, تغییر در میزان و نوع سرمایه فرهنگی موجب پرورش کنشگرانی شد که از کنش عمدتا سیاسی به کنش عمدتا زیباشناختی در تولید آثار خود سوق یافتند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زاهدی، فریندخت، محمودی بختیاری، بهروز، و اسدی، سعید. (1396). نقش نهاد بروکراتیک آموزش مدرسه ای عصر رضاشاه در مشروعیت یابی ساختار میدان تئاتر نوین ایران. هنرهای نمایشی و موسیقی (هنرهای زیبا)، 22(2 (پیاپی 14))، 125-135. SID. https://sid.ir/paper/173169/fa

    Vancouver: کپی

    زاهدی فریندخت، محمودی بختیاری بهروز، اسدی سعید. نقش نهاد بروکراتیک آموزش مدرسه ای عصر رضاشاه در مشروعیت یابی ساختار میدان تئاتر نوین ایران. هنرهای نمایشی و موسیقی (هنرهای زیبا)[Internet]. 1396؛22(2 (پیاپی 14)):125-135. Available from: https://sid.ir/paper/173169/fa

    IEEE: کپی

    فریندخت زاهدی، بهروز محمودی بختیاری، و سعید اسدی، “نقش نهاد بروکراتیک آموزش مدرسه ای عصر رضاشاه در مشروعیت یابی ساختار میدان تئاتر نوین ایران،” هنرهای نمایشی و موسیقی (هنرهای زیبا)، vol. 22، no. 2 (پیاپی 14)، pp. 125–135، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/173169/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button