مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,033
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

768
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحول بیان تصویری در لحظه های گفت و گویی سینمای ایران در دهه 1380

صفحات

 صفحه شروع 103 | صفحه پایان 114

چکیده

 یکی از بخش های مهم در زیبایی شناسی تصویر در سینمای ایران لحظه های گفت وگویی است. یکی از قراردادهای مسلط و غالب در تصویرسازی لحظه های گفت وگویی نما/ نمای معکوس است. در این پژوهش تلاش شده به تحلیل مواجهه فیلم سازان ایرانی با لحظه های گفت وگویی پرداخته و نحوه تحول بیان تصویری در این لحظه ها نمایان شود. از همین روی, ده فیلم از سینمای ایران در دهه 1380 به منزله جامعه آماری گزینش شده اند, این آثار عبارت اند از: سگ کشی (بهرام بیضایی, 1380), من ترانه پانزده سال دارم (رسول صدرعاملی, 1381), شب های روشن (فرزاد موتمن, 1381), گاوخونی (بهروز افخمی, 1382), آتش سبز (محمدرضا اصلانی, 1386), شبانه روز (امید بنکدار و کیوان علی محمدی, 1387), درباره الی (اصغر فرهادی, 1387), جدایی نادر از سیمین (اصغر فرهادی, 1389), پرسهدر مه (بهرام توکلی, 1388), یه حبه قند (رضا میرکریمی, 1390). نخست ماهیت نما/ نمای معکوس و ویژگی های آن بررسی می شود. سپس, دو مفهوم «می شود و شده در تصویر» تعریف می شوند و این دو مفهوم در لحظه های گفت وگویی واکاوی می شوند. سپس, به نمونه های تکراری این الگو در جامعه آماری پرداخته می شود. سرانجام, به فیلم هایی اشاره می شود که از الگوی نما/ نمای معکوس فراتر رفته و آن را به پرسش گرفته اند. این پژوهش آشکار می سازد که به رغم آنکه غالب فیلم های ایرانی دهه 1380 در سیطره نما/ نمای معکوس بوده اند, آثاری نیز وجود دارد که از این سیستم خارج شده و آن را به چالش کشیده اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ستوده، سجاد، الستی، احمد، و یوسفیان کناری، محمدجعفر. (1396). تحول بیان تصویری در لحظه های گفت و گویی سینمای ایران در دهه 1380. هنرهای نمایشی و موسیقی (هنرهای زیبا)، 22(2 (پیاپی 14))، 103-114. SID. https://sid.ir/paper/173173/fa

    Vancouver: کپی

    ستوده سجاد، الستی احمد، یوسفیان کناری محمدجعفر. تحول بیان تصویری در لحظه های گفت و گویی سینمای ایران در دهه 1380. هنرهای نمایشی و موسیقی (هنرهای زیبا)[Internet]. 1396؛22(2 (پیاپی 14)):103-114. Available from: https://sid.ir/paper/173173/fa

    IEEE: کپی

    سجاد ستوده، احمد الستی، و محمدجعفر یوسفیان کناری، “تحول بیان تصویری در لحظه های گفت و گویی سینمای ایران در دهه 1380،” هنرهای نمایشی و موسیقی (هنرهای زیبا)، vol. 22، no. 2 (پیاپی 14)، pp. 103–114، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/173173/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button