مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

585
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

741
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

از جشنِ عروسی تا مدرسه ی موسیقی: نظام استاد شاگردی و تغییرات در روش های انتقال سنّت در هنر شعری موسیقاییِ عاشیقی

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 76

چکیده

 امروزه عاشیق ها به عنوان نوازنده, خواننده, شاعر و, برخی اوقات, راویِ داستان های عاشقانه و حماسی در عروسی های سنّتیِ ترک زبانانِ ایران نقش های مهمی برعهده دارند. این کُنشگرانِ آیینی نیازمندِ فراگیریِ مهارت هایی برای اجرایِ شعر, موسیقی, داستان ها و همچنین مدیریتِ مراسم و مخاطبانِ خود هستند. ما در این مقاله نحوه ی انتقال سنّت در هنر عاشیقی را مطالعه خواهیم کرد. روش تحقیق کیفی است: یعنی داده ها در طول کارمیدانی و حضور در میدان با مشاهده و مصاحبه به دست آمده اند. در اینجا با معرفیِ روش های متأخرِ انتقال سنّت, تغییرات ایجاد شده در روش های فراگیریِ مهارت های لازم برای عاشیق شدن را بررسی می کنیم. یافته های این تحقیق نشان می دهند که به طور سنّتی یک عاشیق مهارت های لازم برای اجرای هنر خود را به صورت غیررسمی و در عروسی ها فرامی گیرد و فرهنگ پذیر می شود. اما تغییراتِ اخیر در نظامِ انتقال سنّت, یعنی جدا شدنِ فرایندِ یادگیریِ عاشیق از عروسی ها, منجر به کنارگذاشته شدنِ برخی گونه های شعری و موسیقایی, عدمِ آشنایی عاشیق با بستر اجرایی و ناتوانیِ او در برقراریِ ارتباطِ فعال با مخاطبانش شده است. در ضمن, این تغییراتِ منجر به ورودِ ارزش های هنریِ جدید به توی ها می شود؛ ارزش هایی که با بیشتر بر بخش های موسیقاییِ نظام تأکید دارند, سلیقه ی هنریِ مخاطبان را نیز تحت تأثیر قرار می دهد و با ارزش های سنّتیِ حاضر در توی و مخاطبانِ سنّتیِ توی ها در تضاد و تنازع است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نیک آئین، بهرنگ، و فاطمی، ساسان. (1397). از جشنِ عروسی تا مدرسه ی موسیقی: نظام استاد شاگردی و تغییرات در روش های انتقال سنّت در هنر شعری موسیقاییِ عاشیقی. هنرهای نمایشی و موسیقی (هنرهای زیبا)، 23(3 )، 67-76. SID. https://sid.ir/paper/173237/fa

    Vancouver: کپی

    نیک آئین بهرنگ، فاطمی ساسان. از جشنِ عروسی تا مدرسه ی موسیقی: نظام استاد شاگردی و تغییرات در روش های انتقال سنّت در هنر شعری موسیقاییِ عاشیقی. هنرهای نمایشی و موسیقی (هنرهای زیبا)[Internet]. 1397؛23(3 ):67-76. Available from: https://sid.ir/paper/173237/fa

    IEEE: کپی

    بهرنگ نیک آئین، و ساسان فاطمی، “از جشنِ عروسی تا مدرسه ی موسیقی: نظام استاد شاگردی و تغییرات در روش های انتقال سنّت در هنر شعری موسیقاییِ عاشیقی،” هنرهای نمایشی و موسیقی (هنرهای زیبا)، vol. 23، no. 3 ، pp. 67–76، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/173237/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button