مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

990
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

644
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ضرورت طراحی الگویی برای برنامه درسی اخلاق پزشکی با رویکرد اسلامی

صفحات

 صفحه شروع 93 | صفحه پایان 99

چکیده

 مقدمه: وضعیت آموزش اخلاق پزشکی در ایران هرچند که دارای نقاط قوت فراوانی است و تلاش های زیادی در این باب به عمل آمده است, اما ظاهرا متناسب با نیاز فرهنگی و بومی و انتظاری که حاصل از افزایش توجه به مقوله اخلاق و رشد و افزایش مسایل اخلاقی است, نیست. مراجع رسمی آموزش پزشکی در این زمینه مطلبی بیان نکرده اند و مدل مشخصی برای آموزش اخلاق پزشکی در ایران وجود ندارد یا قابل شناسایی نیست؛ که ارایه پراکنده مباحث اخلاق پزشکی در برنامه درسی آموزش پزشکی گواهی بر این مدعی است. در این مقاله به استناد تحقیقات انجام شده در خصوص نواقص موجود در برنامه درسی اخلاق پزشکی و استدلال های عقلانی مبنی بر این که نمی توان مستقل از مبانی و اصول اعتقادی, فرهنگی و ارزشی جامعه الگوی برنامه درسی ارایه کرد, به اثبات ضرورت طراحی الگوی برنامه درسی و نحوه طراحی آن پرداخته شده است.نتیجه گیری: الگوی مباحث اخلاق پزشکی, انگاره, طرح و نقشه ای برای این درس ارایه می دهد و در واقع, چارچوب, قلمرو و مقتضیات آن را مشخص و شفاف می سازد. این الگو, راهنمای تدوین برنامه های درسی اخلاق پزشکی است و مانع غفلت از عناصر و مولفه های کلیدی در آموزش اخلاق پزشکی می شود. صاحب نظران این حوزه معترفند که در برنامه های درسی اخلاق پزشکی, به صلاحیت ها و توانایی های اخلاقی توجه کافی نمی شود و وضعیت کنونی به نحوی نیست که بتوان از فارغ التحصیلان انتظار رعایت کامل مسایل اخلاقی را داشت .

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خاقانی زاده، مرتضی، ملکی، حسن، عباسی، محمود، و عباس پور، عباس. (1389). ضرورت طراحی الگویی برای برنامه درسی اخلاق پزشکی با رویکرد اسلامی. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، 3(3)، 93-99. SID. https://sid.ir/paper/174181/fa

    Vancouver: کپی

    خاقانی زاده مرتضی، ملکی حسن، عباسی محمود، عباس پور عباس. ضرورت طراحی الگویی برای برنامه درسی اخلاق پزشکی با رویکرد اسلامی. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)[Internet]. 1389؛3(3):93-99. Available from: https://sid.ir/paper/174181/fa

    IEEE: کپی

    مرتضی خاقانی زاده، حسن ملکی، محمود عباسی، و عباس عباس پور، “ضرورت طراحی الگویی برای برنامه درسی اخلاق پزشکی با رویکرد اسلامی،” راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، vol. 3، no. 3، pp. 93–99، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/174181/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button