مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,320
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

4,333
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

6

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه هوش هیجانی، خودپنداره و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 121 | صفحه پایان 126

چکیده

 اهداف: یافته های برخی پژوهش ها و مطالعات انجام شده مبین نقش و اهمیت هوش هیجانی, خودپنداره و عزت نفس در تبیین پیشرفت تحصیلی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی, خودپنداره و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی انجام شد.روش ها: این پژوهش توصیفی- همبستگی در کلیه 6050 دانشجوی دانشگاه کاشان که در سال تحصیلی 89-1388 در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل بودند انجام شدو 400 دانشجوی دختر و پسر به عنوان گروه نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه های هوش هیجانی بار- آن, خودپنداره راجرز و عزت نفس پوپ استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با شاخص های آمار توصیفی (فراوانی, میانگین, انحراف معیار), ضریب همبستگی پیرسون و آزمون T مستقل با استفاده از نرم افزار SPSS 14 انجام شد.یافته ها: میانگین پیشرفت تحصیلی در کل نمونه 15.6±1.7 بود و ارتباط معنی داری بین آن و هوش هیجانی, خودپنداره و عزت نفس مشاهده نشد. بین دانشجویان دختر و پسر در زمینه هوش هیجانی (p=0.42) و خودپنداره (p=0.81) اختلاف معنی داری مشاهده نشد, اما عزت نفس در دانشجویان دختر (64.9±13.2) نسبت به دانشجویان پسر (64.9±13.4) به میزان معنی داری بیشتر بود (p=0.007).نتیجه گیری: هوش هیجانی, خودپنداره و عزت نفس دانشجویان تاثیری در پیشرفت تحصیلی ایشان ندارد. همچنین, بین هوش هیجانی و خودپنداره دانشجویان دختر و پسر تفاوتی وجود ندارد. میزان عزت نفس دانشجویان دختر بیش از دانشجویان پسر است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تمنایی فر، محمدرضا، صدیقی ارفعی، فریبرز، و سلامی محمدآبادی، فاطمه. (1389). رابطه هوش هیجانی, خودپنداره و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، 3(3)، 121-126. SID. https://sid.ir/paper/174182/fa

    Vancouver: کپی

    تمنایی فر محمدرضا، صدیقی ارفعی فریبرز، سلامی محمدآبادی فاطمه. رابطه هوش هیجانی, خودپنداره و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)[Internet]. 1389؛3(3):121-126. Available from: https://sid.ir/paper/174182/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا تمنایی فر، فریبرز صدیقی ارفعی، و فاطمه سلامی محمدآبادی، “رابطه هوش هیجانی, خودپنداره و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی،” راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، vol. 3، no. 3، pp. 121–126، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/174182/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button