مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,237
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,861
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط تاب آوری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم

صفحات

 صفحه شروع 375 | صفحه پایان 383

چکیده

 زمینه و اهداف: فرسودگی تحصیلی عمده ترین پیامد استرس است و در مقابل, تاب آوری تحصیلی انعطاف پذیری و سازگاری از عوامل استرس زا هستند. به نظر می رسد تاب آوری یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در فرسودگی است. در این مطالعه ارتباط تاب آوری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم بررسی شد. روش بررسی: در این مطالعه مقطعی, 260 دانشجو از لیست کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم که جامعه آماری پژوهش حاضر را تشکیل می دادند به صورت تصادفی منظم در سال 1395 انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه فرسودگی تحصیلی ماسلاچ و پرسشنامه تاب آوری تحصیلی ساموئلز بود. داده ها در نرم افزار آماری SPSS 16 تجزیه وتحلیل شد. سطح معنی داری 0.05 در نظر گرفته شد. یافته ها: میانگین نمره فرسودگی تحصیلی 34.32±14.87 و میانگین نمره تاب آوری تحصیلی در این مطالعه 103.30±12.23 بود. زمانی که متغیرها در مدل رگرسیون چند متغیره به روش ENTER وارد شدند تحصیل در رشته بهداشت عمومی افزایش فرسودگی تحصیلی 9.73 برابری را به دنبال داشت (OR=9.73 CI% 95=1.50-63.04). مثبت نگری به میزان 20 درصد (OR=0.80 CI%95=0.71-0.91) و داشتن مهارت های ارتباطی 5 درصد (OR=0.95 CI%95= 0.91-0.99) در کاهش فرسودگی تحصیلی نقش داشت. نتیجه گیری: بر اساس یافته های این مطالعه دانشجویان تاب آور, آسیب پذیری کمتری در مقابل فرسودگی تحصیلی دارند. بنابراین تقویت این متغیر در دانشجویان علوم پزشکی که در معرض فرسودگی تحصیلی قرار دارند, سبب بهبود عملکرد تحصیلی آنان می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    طاهری خرامه، زهرا، شریفی فرد، فاطمه، آسایش، حمید، و سپه وندی، محمدرضا. (1396). ارتباط تاب آوری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، 10(5)، 375-383. SID. https://sid.ir/paper/174337/fa

    Vancouver: کپی

    طاهری خرامه زهرا، شریفی فرد فاطمه، آسایش حمید، سپه وندی محمدرضا. ارتباط تاب آوری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)[Internet]. 1396؛10(5):375-383. Available from: https://sid.ir/paper/174337/fa

    IEEE: کپی

    زهرا طاهری خرامه، فاطمه شریفی فرد، حمید آسایش، و محمدرضا سپه وندی، “ارتباط تاب آوری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم،” راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، vol. 10، no. 5، pp. 375–383، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/174337/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button