مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,590
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

795
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه سواد فن آوری اطلاعات با تفکر انتقادی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 5 | صفحه پایان 18

چکیده

 هدف اصلی پژوهش حاضر, بررسی رابطه سواد فن آوری اطلاعات با مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان تحصیلات تکمیلی می باشد. این پژوهش از لحاظ ماهیت توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری بود. از طریق جدول کرجسی و مورگان, تعداد 331 نفر از آنها به صورت تصادفی ساده, به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش, پرسش نامه گرایش به تفکر انتقادی و پرسش نامه محقق ساخته سواد فن آوری اطلاعات است که روایی آنان از نظر متخصصان گروه علوم تربیتی بررسی و تایید شد. پایایی پرسش نامه ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ در یک گروه 30 نفری, برای پرسش نامه سواد فن آوری اطلاعات 0.93. و برای پرسش نامه تفکر انتقادی 0.80 محاسبه گردید. با عنایت به این که مفروضه های آمار پارامتریک برقرار بود, جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بین سواد فن آوری اطلاعات با مهارت های تفکر انتقادی (خلاقیت, بالیدگی و تعهد) در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی رابطه ای وجود ندارد. لذا, نتایج نشان دهنده آن است که داشتن سواد فن آوری اطلاعات در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی, دلیلی بر وجود تفکر انتقادی در بین آنان نمی باشد. شاید بتوان, بهترین دوران پرورش تفکر افراد با استفاده از فن آوری اطلاعات را, دوران قبل از ورود آنان به آموزش عالی دانست.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صفاریان همدانی، سعید، عالی پور، علیرضا، و عظیمی اشرفی، آذین. (1394). رابطه سواد فن آوری اطلاعات با تفکر انتقادی دانشجویان. فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 5(4 (پیاپی 20))، 5-18. SID. https://sid.ir/paper/175461/fa

    Vancouver: کپی

    صفاریان همدانی سعید، عالی پور علیرضا، عظیمی اشرفی آذین. رابطه سواد فن آوری اطلاعات با تفکر انتقادی دانشجویان. فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی[Internet]. 1394؛5(4 (پیاپی 20)):5-18. Available from: https://sid.ir/paper/175461/fa

    IEEE: کپی

    سعید صفاریان همدانی، علیرضا عالی پور، و آذین عظیمی اشرفی، “رابطه سواد فن آوری اطلاعات با تفکر انتقادی دانشجویان،” فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، vol. 5، no. 4 (پیاپی 20)، pp. 5–18، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/175461/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button