مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

11,645
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

4,852
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی شبکه معابر شهری در ارتباط با مورفولوژی شهری

صفحات

 صفحه شروع 137 | صفحه پایان 152

چکیده

 هر شهر به عنوان یک کل متشکل از کاربری هایی است که در کنار یکدیگر زمین های شهری را شکل می دهند که هر یک از این کاربری ها به اقتضای نیاز شهروندان و خصوصیات فیزیکی شهر متفاوت از یکدیگر می باشند. شبکه معابر (شبکه ارتباطی) در شهرها کمتر از یک سوم (1.3) از کل زمین های شهری را به خود اختصاص داده است و استخوان بندی شهر را تشکیل می دهد.در شکل گیری و ساخت مورفولوژی شهر هر یک از عناصر طبیعی و انسانی نقش به سزایی دارند که در میان عوامل انسانی, شبکه معابر و خیابان ها و در مجموع شبکه های ارتباطی یکی از مهمترین عوامل در ساخت مورفولوژیک یک شهر می باشد. چنانکه خیابان ها شبکه مورفولوژیک شهر را به صورت یکپارچه نشان می دهند. البته عوامل توپوگرافی زمین شهر نیز مثل جلگه, پایکوه, میزان شیب زمین, و جریان رودخانه هر کدام به گونه ای در میزان توسعه خیابان ها و کیفیت شبکه بندی آنها و در نهایت در ساخت فرم و شکل شهر موثرند.در تهیه طرح های توسعه شهری نیز, کاربری حمل و نقل و انبار شامل کلیه راه های زمینی, آبی و هوایی می باشد که در واقع هر یک از این راه ها مجموعه ای از سیستم حمل و نقل و ارتباطی شهر می باشند که شامل پایانه ها, فرودگاه ها, ایستگاه های راه آهن, تاسیسات بندری, سردخانه, انبار, سیلو, پارکینگ عمومی است که معمولا در طرح ها با رنگ خاکستری و بنفش تیره و یا بنفش روشن نشان داده می شود. در این تحقیق سعی شده است تا به بررسی شبکه معابر در شهرها (راه های زمینی اعم از شریانی درجه 1 و 2, جمع کننده, محلی, و دسترسی, پیاده روها و خطوط ریلی) و نقش هر یک از آنها در شهر در جهت حل معضلات رفت و آمدی در شهر و تاثیر آنها در چگونگی شکل گیری مورفولوژی شهر پرداخته شود. شهرهای ساحلی, شهرهای کوهستانی و کوهپایه ای, شهرهای رودخانه ای هر کدام مورفولوژی خاص خود را دارد که در هر یک از این نوع از شهرها شبکه معابر به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل در شکل دهی مورفولوژی شهرهاست البته در این بین نمی توان نقش عوامل طبیعی را فراموش کرد. اما در این بین آنچه که مدنظر این تحقیق می باشد بررسی نقش شبکه معابر است که به عنوان یکی از اساسی ترین عوامل در شهرها در ساخت استخوان بندی شهر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شاه علی، جعفر، و سنایی، مجید. (1389). بررسی شبکه معابر شهری در ارتباط با مورفولوژی شهری. نگرش های نو در جغرافیای انسانی (جعرافیای انسانی)، 2(3)، 137-152. SID. https://sid.ir/paper/177064/fa

    Vancouver: کپی

    شاه علی جعفر، سنایی مجید. بررسی شبکه معابر شهری در ارتباط با مورفولوژی شهری. نگرش های نو در جغرافیای انسانی (جعرافیای انسانی)[Internet]. 1389؛2(3):137-152. Available from: https://sid.ir/paper/177064/fa

    IEEE: کپی

    جعفر شاه علی، و مجید سنایی، “بررسی شبکه معابر شهری در ارتباط با مورفولوژی شهری،” نگرش های نو در جغرافیای انسانی (جعرافیای انسانی)، vol. 2، no. 3، pp. 137–152، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/177064/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا