مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,039
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3,547
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی و سنجش عوامل موثر بر ایجاد حس مکان در مراکز محله های شهری (مطالعه موردی: مراکز محله های شیخداد و شهرک دانشگاه در شهر یزد)

صفحات

 صفحه شروع 43 | صفحه پایان 54

چکیده

 محله های شهری در گذشته بستر شکل گیری مراکزی در دل خود به عنوان مکان هایی واجد هویت و معنا بوده که از توانایی بالایی برای برقراری تعامل بین انسان با محیط و انسان با انسان برخوردار بودند. حال آن که امروزه به تبعیت از الگوی شهرسازی غربی و نیز به کارگیری گونه های فاقد معنا در ایجاد محله ها منجر به نادیده گیری هویت و هم چنین کنار گذاشتن اصول مکان سازی شده است. حس مکان به عنوان یکی از مهم ترین متغیرهای کیفی محیط ها و محله های شهری, ارتباطی بین انسان و مکان است و باعث دادن شخصیت و هویت به مکان می شود, توجه به این مفهوم در محلات مسکونی جدید بدون سابقه تاریخی معطوف به فراهم آوردن کیفیات متعددی هم چون هویت, سرزندگی, خاطره انگیزی, ایجاد حس تعلق, دل بستگی مکانی و غیره است. امروزه توجه نکردن به ایجاد فضاهایی برای مردم در عرصه های عمومی محله های جدید که واجد حس مکان و پیوند با گذشته باشد, موجب بی هویتی, کاهش حس تعلق ساکنان به محل سکونت و پایین بودن میزان تعاملات اجتماعی و به دنبال آن انواع آسیب های اجتماعی گردیده است. هدف این پژوهش بررسی مفهوم حس مکان در مراکز محله های تاریخی و معاصر و شناسایی عوامل موثر بر ایجاد و ارتقای آن در این محیط ها است. برای این منظور, دو نمونه از مرکز محله های شهر یزد, یکی در بافت تاریخی و دیگری در بافت جدید شهر انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. روش پژوهش همبستگی و از آزمون های آماری کولموگراف اسمیرنف, رگرسیون چندگانه و آزمون همبستگی پیرسون برای تعیین رابطه و شدت و جهت رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته استفاده شده است. بر این اساس ده فرضیه تدوین و در نمونه های مطالعاتی مورد آزمون قرار گرفته اند. مطابق با نتایج به دست آمده متغیرهای هویت در محله تاریخی و کیفیت های فضایی در محله جدید بالاترین میزان همبستگی را با میزان حس مکان در مراکز محله ها دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    منتظرالحجه، مهدی، شریف نژاد، مجتبی، و دهقان، سهیلا. (1395). ارزیابی و سنجش عوامل موثر بر ایجاد حس مکان در مراکز محله های شهری (مطالعه موردی: مراکز محله های شیخداد و شهرک دانشگاه در شهر یزد). مطالعات شهر ایرانی اسلامی، 7(26)، 43-54. SID. https://sid.ir/paper/177383/fa

    Vancouver: کپی

    منتظرالحجه مهدی، شریف نژاد مجتبی، دهقان سهیلا. ارزیابی و سنجش عوامل موثر بر ایجاد حس مکان در مراکز محله های شهری (مطالعه موردی: مراکز محله های شیخداد و شهرک دانشگاه در شهر یزد). مطالعات شهر ایرانی اسلامی[Internet]. 1395؛7(26):43-54. Available from: https://sid.ir/paper/177383/fa

    IEEE: کپی

    مهدی منتظرالحجه، مجتبی شریف نژاد، و سهیلا دهقان، “ارزیابی و سنجش عوامل موثر بر ایجاد حس مکان در مراکز محله های شهری (مطالعه موردی: مراکز محله های شیخداد و شهرک دانشگاه در شهر یزد)،” مطالعات شهر ایرانی اسلامی، vol. 7، no. 26، pp. 43–54، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/177383/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button