مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,810
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,603
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتقای بهسازی میراث کالبدی، در حوزه فنی و مرمت معماری با رویکرد تفاهم بخشی دو دیدگاه

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 41

چکیده

 چالش های موجود در زمینه بهسازی آثار تاریخی, از موضوع های بحث برانگیز معماری است. از عوامل اصلی این چالش ها می توان به تفاوت دیدگاه های موجود در این حوزه اشاره کرد. دو دیدگاه عمده در این مبحث که زمینه ساز افتراق نظر شده و ضرورت پژوهش حاضر را تبیین می کند, نگاه انحصاری مرمت گران و نگاه مهندسان سازه است. نگاه ویژه مرمت به بهسازی بناهای تاریخی و ضرورت ارتقای ایستایی این آثار, موجب تضعیف دیدگاه مشترک و رشد دیدگاه های انحصاری گردیده است. پرسش اصلی پژوهش آن است که آیا رابطه ای میان نگاه مهندسان سازه, با نگاه مرمت گران و معماران به مقوله بهسازی آثار تاریخی وجود دارد؟ آیا بهسازی با ملاحظات فنی و مرمتی دو رویکرد متقابل قلمداد می شوند یا مکمل؟ این دو رویکرد, دو وجه مهم تهیه طرح های بهسازی آثار تاریخی هستند, لذا توجه به هر دو دیدگاه ضروری است, و به واسطه دیدگاه بینابین معماران, فرآیند انتقال حیات اثر تاریخی از گذشته به آینده اعتبار بیشتری خواهد یافت. در این مقاله با مطالعات کتابخانه ای و تفکیک دو دیدگاه موجود, شناخت عمیقتر و دقیقتر مساله میسر گردید, سپس در نگاهی تحلیلی ملاحظات فنی و مرمت معماری استخراج شد و با پرسشنامه ای کیفی و مصاحبه با صاحب نظران تفاوت دیدگاه های متخصصان مرمت گر, مهندسان سازه و معماران درباره شاخص های به دست آمده, گردآوری و مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس به روش همبستگی, رابطه متغیرهای مستقل و وابسته بررسی شد. نمونه های متعددی از بهسازی آثار تاریخی در ایران و جهان با توجه به ملاحظات هویتی, تاریخی و سازه ای مورد مطالعه قرار گرفت. در نهایت با رویکردی همگرا, دیدگاهی بینابین با تمرکز بر حفظ و احیای میراث هویت ایرانی ـ اسلامی برای بهسازی بناهای تاریخی میسر گردید. نتایج به دست آمده نشان می دهد نقش آموزش در ارتقای سطح آگاهی متخصصان و مسوولان تاثیر مهمی در نزدیکی دیدگاه های موجود دارد و هم چنین نقش آفرینی معماران به عنوان کارشناسانی میان رشته ای و پاس داران هویت ایرانی اسلامی, برای دستیابی به راه کارهایی مطلوب در بهسازی و هم چنین تقریب دیدگاه متخصصان پاسخی اثربخش به مسائل موجود است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    آصفی، مازیار، و رادمهر، مهسا. (1393). ارتقای بهسازی میراث کالبدی, در حوزه فنی و مرمت معماری با رویکرد تفاهم بخشی دو دیدگاه. مطالعات شهر ایرانی اسلامی، -(16)، 29-41. SID. https://sid.ir/paper/177431/fa

    Vancouver: کپی

    آصفی مازیار، رادمهر مهسا. ارتقای بهسازی میراث کالبدی, در حوزه فنی و مرمت معماری با رویکرد تفاهم بخشی دو دیدگاه. مطالعات شهر ایرانی اسلامی[Internet]. 1393؛-(16):29-41. Available from: https://sid.ir/paper/177431/fa

    IEEE: کپی

    مازیار آصفی، و مهسا رادمهر، “ارتقای بهسازی میراث کالبدی, در حوزه فنی و مرمت معماری با رویکرد تفاهم بخشی دو دیدگاه،” مطالعات شهر ایرانی اسلامی، vol. -، no. 16، pp. 29–41، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/177431/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button