مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,029
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

819
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر زبری کانال های خنک کاری و رطوبت جریان خنک کن در عمر خزشی پره های توربین گازی

صفحات

 صفحه شروع 89 | صفحه پایان 100

چکیده

 پره های توربین های گازی از قطعات مهمی هستند که در درجه حرارت بالا و تحت تنش های مکانیکی کار کرده و واماندگی ناشی از خزش یکی از مهم ترین عواملی است که عمر قطعات مکانیکی را, که در درجه حرارت بالا کار می کنند, تعیین می کند. از قطعات مهمی که در درجه حرارت بالا و تحت تنش های مکانیکی قرار دارند, پره ها توربین گازی می باشند. در طرح های جدید, به منظور کاهش درجه حرارت پره ها و جلوگیری از خزش, جریان سیال خنک کن از کانال هایی در این پره ها عبور داده می شود. بنابراین, یکی از عوامل مهم در عملکرد سیستم خنک کاری, ضریب همرفت جریان داخل کانال ها می باشد. در این پژوهش, با مدل سازی کانال های خنک کاری به صورت مبدل هایی با روکش حرارتی محافظ و همراه با خنک کاری فیلمی- همرفتی, تاثیر رطوبت مخصوص سیال خنک کن و زبری کانال خنک کاری در مقدار ضریب همرفت جریان داخل کانال تعیین شده است. بدین منظور یک کد کامپیوتری که توانایی محاسبه خواص هوای مرطوب وابسته به دما و رطوبت مخصوص را دارد, تدوین شده است. سپس با تاثیر دادن مقدار زبری کانال در محاسبه ضریب همرفت, توزیع دما در طول پره با استفاده از یک مدل تحلیلی به دست آمده است. نتایج نشان می دهد در کانال های زبر, با افزایش جذب گرما توسط سیال خنک کن, دمای پره بخصوص در مقطع بحرانی کاهش می یابد. همچنین با افزایش رطوبت مخصوص سیال خنک کن, دمای خروجی سیال نسبت به حالت خشک کاهش می یابد که نتیجه آن کاهش حدود 2.5 درصدی دمای فلز پره در هر بخش می باشد. بطور کلی نشان داده شده است که با افزایش رطوبت سیال خنک کن و زبری کانال در محدوده قابل قبول, می توان عمر خزشی پره را تا 3.18 برابر افزایش داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    وکیلی تهامی، فرید، باهری اسلامی، سیما، شریفی، سیدسعید، عباسی، افشین، و مجنون، پیمان. (1395). بررسی تاثیر زبری کانال های خنک کاری و رطوبت جریان خنک کن در عمر خزشی پره های توربین گازی. مهندسی مکانیک مدرس، 16(1)، 89-100. SID. https://sid.ir/paper/178431/fa

    Vancouver: کپی

    وکیلی تهامی فرید، باهری اسلامی سیما، شریفی سیدسعید، عباسی افشین، مجنون پیمان. بررسی تاثیر زبری کانال های خنک کاری و رطوبت جریان خنک کن در عمر خزشی پره های توربین گازی. مهندسی مکانیک مدرس[Internet]. 1395؛16(1):89-100. Available from: https://sid.ir/paper/178431/fa

    IEEE: کپی

    فرید وکیلی تهامی، سیما باهری اسلامی، سیدسعید شریفی، افشین عباسی، و پیمان مجنون، “بررسی تاثیر زبری کانال های خنک کاری و رطوبت جریان خنک کن در عمر خزشی پره های توربین گازی،” مهندسی مکانیک مدرس، vol. 16، no. 1، pp. 89–100، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/178431/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button