مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

852
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

695
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی برنامه پرواز و تخصیص ناوگان بر اساس الگوریتم های هوشمند اصلاح یافته

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 66

چکیده

 طراحی برنامه پرواز و تخصیص ناوگان دو زیر مساله اصلی برنامه ریزی پرواز هستند که بیشترین تاثیر را در هزینه ها و سود هواپیمایی دارند. در این مقاله, مساله یکپارچه طراحی برنامه پرواز و تخصیص ناوگان تشریح شده و یک الگوریتم ژنتیک جهت حل این مساله توسعه داده شده است. این مساله چندین قید داشته و کروموزوم های آن از نوع جایگشتی با طول متغیر و چند لایه است. بنابراین ایجاد جمعیت اولیه تصادفی و استفاده از عملگرهای معمول الگوریتم های تکاملی کارآمد نخواهد بود, زیرا احتمال امکان پذیر بودن پاسخ ها بسیار کم است. برای این منظور, تابع ایجاد جمعیت اولیه بر اساس مفهوم حلقه و عملگرهای جدید ترکیب و جهش ابداع شده اند. همچنین از یک الگوریتم ژنتیک در داخل حلقه اصلی, جهت بازهدایت بهینه مسافران استفاده شده است. چهار مدل با تعداد فرودگاه و ناوگان مختلف به عنوان ورودی مساله تعریف شده و توسط الگوریتم های ژنتیک دو و سه جزیره ای مورد حل قرار گرفتند. نتایج نشان می دهد که در هر تکرار حلقه اصلی, پاسخ هایی امکان پذیر به دست آمده و در پایان, بهبود مناسبی در هزینه ها ایجاد شده است. در مدل های بزرگتر, بهبود بیشتر در هزینه ها و اختلاف بیشتر میان حالت دو و سه جزیره ای قابل مشاهده است. حالت سه جزیره ای پاسخ های بهتری را در زمان بیشتر نتیجه داده است. الگوریتم توسعه داده شده موفق به یافتن جواب های امکان پذیر بهینه شده است و در مسائل با ابعاد بالا که امکان یافتن جواب بهینه با استفاده از روش های مرسوم مانند برنامه ریزی خطی وجود ندارد می تواند کارامد باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خان میرزا، اسماعیل، نظرآهاری، میلاد، و حق بیگی، مرتضی. (1396). طراحی برنامه پرواز و تخصیص ناوگان بر اساس الگوریتم های هوشمند اصلاح یافته. مهندسی مکانیک مدرس، 17(6 )، 59-66. SID. https://sid.ir/paper/179237/fa

    Vancouver: کپی

    خان میرزا اسماعیل، نظرآهاری میلاد، حق بیگی مرتضی. طراحی برنامه پرواز و تخصیص ناوگان بر اساس الگوریتم های هوشمند اصلاح یافته. مهندسی مکانیک مدرس[Internet]. 1396؛17(6 ):59-66. Available from: https://sid.ir/paper/179237/fa

    IEEE: کپی

    اسماعیل خان میرزا، میلاد نظرآهاری، و مرتضی حق بیگی، “طراحی برنامه پرواز و تخصیص ناوگان بر اساس الگوریتم های هوشمند اصلاح یافته،” مهندسی مکانیک مدرس، vol. 17، no. 6 ، pp. 59–66، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/179237/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button