مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

798
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بکارگیری دسته بندی راهبردهای یادگیری آکسفورد در ترجمه

صفحات

 صفحه شروع 216 | صفحه پایان 237

چکیده

 در سه دهه گذشته, به ویژه دهه 80 میلادی, متخصصان حوزه آموزش زبان مطالعات وسیعی در حوزه کشف و طبقه بندی رهبردهای یادگیری و تبیین ارتباط آن با سایر عوامل تاثیرگذار انجام دادند. معاصر با این حرکت, تغییری در تمایل متخصصان حوزه مطالعات ترجمه نیز به وجود آمد. به طوریکه آنان هم به مطالعات توصیفی روی آوردند که یکی از آن موارد توجه به ماهیت فرایندهای ذهنی مترجم حین ترجمه متون مختلف بوده است. مطالعه حاضر نیز با تکیه بر روش به زبان آوری افکار و مصاحبه پسانگر به دنبال مطالعه راهبردهای مترجمان غیرحرفه ای حین ترجمه متون علمی مطابق با دسته بندی آکسفورد (1990) است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که (1) تمام نمونه ها از راهبردهای شناختی و فراشناختی به طور قابل توجهی بیش از سایر راهبردها استفاده می کنند, (2) هیچ رابطه معناداری بین استفاده از راهبردهای مستقیم و غیرمستقیم وجود ندارد و (3) دامنه دسته بندی های ارایه شده در حوزه آموزش زبان کاملا قابل تعمیم به حوزه ترجمه نیست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شیروانی، کامران. (1388). بکارگیری دسته بندی راهبردهای یادگیری آکسفورد در ترجمه. پژوهش های آموزشی و کاربردی زبان انگلیسی، 2(4)، 216-237. SID. https://sid.ir/paper/181305/fa

    Vancouver: کپی

    شیروانی کامران. بکارگیری دسته بندی راهبردهای یادگیری آکسفورد در ترجمه. پژوهش های آموزشی و کاربردی زبان انگلیسی[Internet]. 1388؛2(4):216-237. Available from: https://sid.ir/paper/181305/fa

    IEEE: کپی

    کامران شیروانی، “بکارگیری دسته بندی راهبردهای یادگیری آکسفورد در ترجمه،” پژوهش های آموزشی و کاربردی زبان انگلیسی، vol. 2، no. 4، pp. 216–237، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/181305/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button