مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

764
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر نوع فعالیت آموزشی و جنسیت بر رخداد تبادل معنا

صفحات

 صفحه شروع 238 | صفحه پایان 270

چکیده

 تحقیقهای نسبتا محدودی به بررسی نقش جنسیت در تعاملات محاوره ای فعالیت مدار و ارتباط آن با ارایه بازخوردها در زبان دوم و بخصوص زبان خارجه همت گمارده اند. نتایجی که از این پژوهش های محدود به دست آمده نشان میدهد که زبان آموزان دختر و پسر به روشهای متفاوتی با یکدیگر به تعامل میپردازند. هدف ازتحقیق حاضر بررسی نقش جنسیت و نوع فعالیت آموزشی در تعاملات محاوره ای فعالیت مدار و تاثیر آنها بر ارایه یکی از مهمترین انواع بازخورد یعنی تبادل معنا است. در این راستا 40 دانشجو رشته زبان انگلیسی سه نوع فعالیت تعاملی را با هم صحبتهای پسر و دختر انجام دادند. تولیدات زبانی آنها بر اساس تبادلات معنایی مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش سه موضوع عمده مورد بررسی قرار گرفت:1) آیا تبادلات معنایی بر اساس نوع گروهها (گروه غیر هم جنس شامل دو زبان آموز پسر و دو زبان آموز دختر و گروه همجنس شامل چهار زبان آموز پسر و یا چهار زبان آموز دختر) متفاوتند؟ 2) آیا زبان آموزان دختر و پسر به هنگام قرار گرفتن در گروههای غیر همجنس به شکلهای متفاوتی به تبادلات معنایی میپردازند؟ 3) آیا زبان آموزان بر اساس جنسیت هم صحبتهای مقابل خود و در رابطه با تبادلات معنایی به گونه متفاوتی عکس العمل نشان می دهند؟ نتایج تحلیلهای آماری نشان داد که: ترکیب جنسیتی گروه های مختلف بر میزان رخداد تبادلات معنایی تاثیر گذار نیست: به این معنا که میزان تبادلات معنایی در گروه های مختلط و گروه های یکسان برابر است. البته لازم به ذکر است که زبان آموزان پسر و دختر بیشتر متمایل به تبادل معنا در گروههای مختلط هستند تا گروههای هم جنس اما این تمایل تحت تاثیر بسیار زیاد نوع فعالیت آموزشی قرار دارد. بنابراین جنسیت زبان آموزان و همچنین طرفهای صحبت آنها در گروههای محاوره ای تاثیر معنی داری بر رخداد تبادلات معنایی ندارد. این مساله امری است مهم که باید در تحقیق و تدریس زبان خارجه مد نظر قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طباطبایی، سیدامید. (1388). تاثیر نوع فعالیت آموزشی و جنسیت بر رخداد تبادل معنا. پژوهش های آموزشی و کاربردی زبان انگلیسی، 2(4)، 238-270. SID. https://sid.ir/paper/181307/fa

    Vancouver: کپی

    طباطبایی سیدامید. تاثیر نوع فعالیت آموزشی و جنسیت بر رخداد تبادل معنا. پژوهش های آموزشی و کاربردی زبان انگلیسی[Internet]. 1388؛2(4):238-270. Available from: https://sid.ir/paper/181307/fa

    IEEE: کپی

    سیدامید طباطبایی، “تاثیر نوع فعالیت آموزشی و جنسیت بر رخداد تبادل معنا،” پژوهش های آموزشی و کاربردی زبان انگلیسی، vol. 2، no. 4، pp. 238–270، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/181307/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا