مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,700
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر تدریس استراتژی های شناختی و فراشناختی بر توانایی درک مطلب خواندن

صفحات

 صفحه شروع 208 | صفحه پایان 227

چکیده

 این مطالعه تاثیر تدریس استراتژ های شناختی و فراشناختی خواندن را بر روی توانایی درک مطلب زبان آموزان ایرانی بررسی می کند. ابتدا یک تست تعیین سطح از دو گروه به تعداد شست نفر به منظور اطمینان از هم سطح بودن فراگیران گرفته شد. دو گروه متشکل از سی دانش آموز با رده سنی هفده تا نوزده سال در مقطع متوسطه برای این مطالعه انتخاب شدند. به طور تصادفی, یکی از گروه ها به عنوان گروه شاهد و دیگری به عنوان گروه تجربی در نظر گرفته شدند. سپس یک پیش آزمون از زبان آموزان هر دو گروه گرفته شد و آزمون T بر روی نمرات پیش ازمون فراگیران به منظور اطمینان بیشتر از هم سطح بودن شرکت کنندگان در مهارت خواندن اعمال شد. بعد از اطمینان از همسانی سطح ورودی گروهها, استراتژی های شناختی و فرا شناختی (استفاده از عنوان و حدس زدن معنی کلمه از بافت) در طول هفت جلسه به فراگیران تدریس شد. سپس ازمون T بر روی نمرات پس آزمون هر دو گروه به منظور بررسی تاثیر تدریس استراتژی ها بر روی گروه تجربی انجام شد. نتایج نشان داد که تدریس استراتژی محور خواندن تاثیر مثبت و معنی داری بر روی توانایی درک مطلب زبان اموزان دارد. این یافته ها نشان می دهد که تدریس زبان های خارجی در محیط های اکادمیک مخصوصا برای بزرگسالان می بایست به همراه آموزش مستقیم و عملی استراتژی ها باشد. نتایج این مطالعه برای طراحان کتب درسی, برنامه ریزان و تربیت معلم می تواند مفید باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ترابی، محمدعلی، و قلی نیا، الهام. (1390). تاثیر تدریس استراتژی های شناختی و فراشناختی بر توانایی درک مطلب خواندن. پژوهش های آموزشی و کاربردی زبان انگلیسی، 4(1 (پیاپی 8))، 208-227. SID. https://sid.ir/paper/181394/fa

    Vancouver: کپی

    ترابی محمدعلی، قلی نیا الهام. تاثیر تدریس استراتژی های شناختی و فراشناختی بر توانایی درک مطلب خواندن. پژوهش های آموزشی و کاربردی زبان انگلیسی[Internet]. 1390؛4(1 (پیاپی 8)):208-227. Available from: https://sid.ir/paper/181394/fa

    IEEE: کپی

    محمدعلی ترابی، و الهام قلی نیا، “تاثیر تدریس استراتژی های شناختی و فراشناختی بر توانایی درک مطلب خواندن،” پژوهش های آموزشی و کاربردی زبان انگلیسی، vol. 4، no. 1 (پیاپی 8)، pp. 208–227، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/181394/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button