Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

909
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

964
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

هوش فرهنگی در تعامل با کارآفرینی استراتژیک

صفحات

 صفحه شروع 15 | صفحه پایان 34

چکیده

 با وجود آنکه مفهوم هوش فرهنگی دارای اعتبار جهانی است, معیار سنجش هوش فرهنگی می تواند در هر بافتی متفاوت باشد. از این رو جنبه های مختلف هوش فرهنگی, که توانایی اداره موقعیت های متنوع فرهنگی را ارزیابی می کنند, باید متناسب با هر بافت فرهنگی خاص باشد. در این مقاله برای ارزیابی هوش فرهنگی, ابزار سنجشی متناسب با فرهنگ جامعه ایرانی تدوین شده است که آن را مقیاس ایرانی هوش فرهنگی می نامیم. همچنین رابطه ابعاد هوش فرهنگی با کارآفرینی استراتژیک نیز بررسی شده است. جامعه آماری تحقیق را آن دسته از مدیران و کارشناسان صنایع نفت, گاز و پتروشیمی تشکیل می دهند که سابقه حداقل سه سال تعاملات بین المللی فرهنگی و دو مسافرت خارج از کشور را داشته باشند, که نهایتاً 214 نفر به عنوان نمونه آماری تحقیق شناخته شدند. داده های بدست آمده با تحلیل عاملی مورد آزمون قرار گرفت. نتایج بیانگر این است که هوش فرهنگی مشتمل بر سه بعد ادارکی, ارتباطی و انطباقی می باشد. همچنین, نتایج تحقیق نشان می دهد که در جامعه ایران, متغیرهای جمعیت شناختی مانند جنسیت, سن, سطح تحصیلات و سابقه تعاملات فرهنگی, با برخی جنبه های هوش فرهنگی ارتباطی قوی دارند. در نهایت, نقش هوش فرهنگی به عنوان یکی از عوامل کلیدی موثر بر کارآفرینی استراتژیک شناسایی شد که این امر, بیانگر لزوم توجه به قابلیت های هوش فرهنگی در مدیران برای انجام فعالیت های کارآفرینانه در محیط های چندفرهنگی می باشد

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نائیجی، محمدجواد، و رضاییان، علی. (1391). هوش فرهنگی در تعامل با کارآفرینی استراتژیک. مطالعات مدیریت راهبردی، 3(9 )، 15-34. SID. https://sid.ir/paper/181764/fa

    Vancouver: کپی

    نائیجی محمدجواد، رضاییان علی. هوش فرهنگی در تعامل با کارآفرینی استراتژیک. مطالعات مدیریت راهبردی[Internet]. 1391؛3(9 ):15-34. Available from: https://sid.ir/paper/181764/fa

    IEEE: کپی

    محمدجواد نائیجی، و علی رضاییان، “هوش فرهنگی در تعامل با کارآفرینی استراتژیک،” مطالعات مدیریت راهبردی، vol. 3، no. 9 ، pp. 15–34، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/181764/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا