مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,558
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

857
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نوع ایدئولوژی برنامه درسی اعضای هیات علمی دانشکده های علوم تربیتی دانشگاه های دولتی سطح شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 71

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی نوع ایدئولوژی برنامه درسی اعضای هیات علمی دانشکده های علوم تربیتی دانشگاه های دولتی سطح شهر تهران انجام شده است. روش پژوهش توصیفی پیمایشی بوده و جامعه و نمونه آماری پژوهش برابر بوده به طوری که شامل کلیه اعضای هیات علمی علوم تربیتی مستقر در دانشکده های علوم تربیتی سطح شهر تهران در سال تحصیلی 90-89 بوده است. از مجموع 95 نفر اعضای هیات علمی حدودا 81 نفر شامل 30 درصد زن و 70 درصد مرد حاضر به همکاری با پژوهشگر شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه استاندارد ایدئولوژی برنامه درسی شیرو (2008) بوده که بر اساس شش مولفه؛ هدف, تدریس, یادگیری, دانش, فراگیر و ارزشیابی به تعیین چهار نوع ایدئولوژی برنامه درسی (دانش پژوهان علمی, یادگیرنده محور, بازسازی اجتماعی و کارآیی اجتماعی) پرداخته است. به منظور تحلیل داده ها از آمار توصیفی فراوانی و درصد و هم چنین رسم نمودار ایدئولوژی برنامه درسی استفاده گردید. یافته های پژوهش حاکی از آن بود که از مجموع اعضای هیات علمی؛ 5 درصد به ایدئولوژی دانش پژوهان علمی, 11 درصد به ایدئولوژی کارآیی اجتماعی, 69 درصد به ایدئولوژی یادگیرنده محور, 11 درصد به ایدئولوژی بازسازی اجتماعی و هم چنین 4 درصد نیز به صورت ترکیبی به ایدئولوژی های یادگیرنده محور و کارآیی اجتماعی گرایش نشان داده بودند. با توجه به یافته های بدست آمده می توان گفت که ایدئولوژی غالب برنامه درسی اکثر اعضای هیات علمی, ایدئولوژی یادگیرنده محور بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ملکی، مهدی، و فرمیهنی فراهانی، محسن. (1392). بررسی نوع ایدئولوژی برنامه درسی اعضای هیات علمی دانشکده های علوم تربیتی دانشگاه های دولتی سطح شهر تهران. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 6(22)، 59-71. SID. https://sid.ir/paper/183365/fa

    Vancouver: کپی

    ملکی مهدی، فرمیهنی فراهانی محسن. بررسی نوع ایدئولوژی برنامه درسی اعضای هیات علمی دانشکده های علوم تربیتی دانشگاه های دولتی سطح شهر تهران. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)[Internet]. 1392؛6(22):59-71. Available from: https://sid.ir/paper/183365/fa

    IEEE: کپی

    مهدی ملکی، و محسن فرمیهنی فراهانی، “بررسی نوع ایدئولوژی برنامه درسی اعضای هیات علمی دانشکده های علوم تربیتی دانشگاه های دولتی سطح شهر تهران،” آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، vol. 6، no. 22، pp. 59–71، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/183365/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا