مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,355
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

965
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی روش آموزش مبتنی بر اثرات بارشناختی بر پیشرفت درسی، بارشناختی ادراک شده و انگیزش دانش آموزان به یادگیری درس علوم تجربی

صفحات

 صفحه شروع 43 | صفحه پایان 67

چکیده

 این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی روش آموزشی مبتنی بر اثرات بارشناختی بر پیشرفت درسی, بارشناختی ادراک شده و انگیزش دانش آموزان به یادگیری درس علوم تجربی انجام گرفت.در این مطالعه از روش پژوهش شبه آزمایشی طرح دو گروهی با پیش آزمون - پس آزمون استفاده شد. 58 دانش آموز از دو کلاس در این پژوهش مشارکت داشتند که از طریق روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند (30 نفر گروه آزمایش و 28 نفر گروه کنترل). گروه آزمایش از طریق طراحی برنامه درس علوم تجربی بر اساس اثرات بارشناختی (اثر مثال حل شده, اثر تکمیل مساله, اثر تقسیم توجه, اثر عرضیت, اثر افزونگی) و گروه کنترل از طریق روش تدریس سنتی و مرسوم به مدت شش هفته آموزش دیدند. برای جمع آوری داده ها از آزمون معلم ساخته پیشرفت تحصیلی درس علوم شامل 20 سوال چهار گزینه ای و پرسشنامه انگیزش به یادگیری علوم که قبل و بعد آموزش اجرا شدند و همچنین آزمون خودگزارش دهی بارشناختی که در پایان هر جلسه درس در دو گروه اجرا می شد, استفاده شد. جهت تحلیل داده های آماری از تحلیل کوواریانس یکراهه (ANCOVA) استفاده شد. نتایج نشان داد دانش آموزانی که از طریق روش آموزشی مبتنی بر اثرات بارشناختی آموزش دیده بودند نمره پیشرفت درسی و انگیزش بالاتری در مقایسه با دانش آموزان آموزش دیده با روش تدریس سنتی داشتند. همچنین, دانش آموزان گروه آزمایش بار شناختی کمتری از دانش آموزان گروه کنترل ادراک کردند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عبدی، علی، و رستمی، مریم. (1396). اثربخشی روش آموزش مبتنی بر اثرات بارشناختی بر پیشرفت درسی, بارشناختی ادراک شده و انگیزش دانش آموزان به یادگیری درس علوم تجربی. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 10(40 )، 43-67. SID. https://sid.ir/paper/183454/fa

    Vancouver: کپی

    عبدی علی، رستمی مریم. اثربخشی روش آموزش مبتنی بر اثرات بارشناختی بر پیشرفت درسی, بارشناختی ادراک شده و انگیزش دانش آموزان به یادگیری درس علوم تجربی. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)[Internet]. 1396؛10(40 ):43-67. Available from: https://sid.ir/paper/183454/fa

    IEEE: کپی

    علی عبدی، و مریم رستمی، “اثربخشی روش آموزش مبتنی بر اثرات بارشناختی بر پیشرفت درسی, بارشناختی ادراک شده و انگیزش دانش آموزان به یادگیری درس علوم تجربی،” آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، vol. 10، no. 40 ، pp. 43–67، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/183454/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا