مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,144
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

686
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ساختار عاملی، روایی، اعتبار و هنجاریابی مقیاس ابعاد سازمان یادگیرنده در دانشگاه: مقیاس دانشگاه یادگیرنده

صفحات

 صفحه شروع 121 | صفحه پایان 142

چکیده

 هدف این پژوهش بررسی خصوصیات روان سنجی و به دست آوردن هنجار بومی مقیاس ابعاد سازمان یادگیرنده در دانشگاه بود. بدین منظور, نمونه ای به حجم 730 نفر (شامل 570 دانشجو و 160 عضو هیات علمی) با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای از دانشگاه های دولتی شهر اصفهان انتخاب و به پرسشنامه ای متشکل از مقیاس ابعاد سازمان یادگیرنده, مقیاس مدیریت دانش و دموگرافیک پاسخ دادند. نتایج تحلیل عامل (به روش استخراج مولفه های اصلی) گویه های سازمان یادگیرنده بیانگر آن بود که بیش از 49.37 درصد واریانس نمرات سازمان یادگیرنده توسط مقیاس تحت اعتباریابی, تبیین می شود. پس از9  دور چرخش عوامل, همبستگی میان هرگویه با هر عامل در بهترین حالت مشخص شد و بر اساس آن سه عامل مطرح شده توسط سازندگان مقیاس, استخراج و نامگذاری گردید. علاوه بر این, برای مقیاس سازمان یادگیرنده روایی همزمان و همبستگی خرده مقیاس ها با کل مقیاس و یکدیگر (از 0.56 تا 0.85) و دو نوع اعتبار (بازآزمایی 0.90 و همسانی درونی 0.96) گزارش شدکه همگی حاکی از خصوصیات مطلوب روان سنجی این مقیاس در نمونه دانشگاهی ایرانی بود. اطلاعات هنجاری مقیاس سازمان یادگیرنده نیز در نمونه 724 نفری به تفکیک دوگروه اساتید و دانشجویان گزارش شده است. در نهایت می توان از این مقیاس برای سنجش ابعاد یادگیری سازمانی کلاس, دانشکده و دانشگاه استفاده کرد و با کشف ضعف ها و قوت های یادگیری این سیستم ها, عوامل رشد دهنده را اصلاح و بازسازی کرد و دانشگاه ها را به سازمان هایی یادگیرنده تبدیل نمود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

نادی، محمدعلی، و سجادیان، ایلناز. (1389). بررسی ساختار عاملی, روایی, اعتبار و هنجاریابی مقیاس ابعاد سازمان یادگیرنده در دانشگاه: مقیاس دانشگاه یادگیرنده. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 3(12)، 121-142. SID. https://sid.ir/paper/183464/fa

Vancouver: کپی

نادی محمدعلی، سجادیان ایلناز. بررسی ساختار عاملی, روایی, اعتبار و هنجاریابی مقیاس ابعاد سازمان یادگیرنده در دانشگاه: مقیاس دانشگاه یادگیرنده. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)[Internet]. 1389؛3(12):121-142. Available from: https://sid.ir/paper/183464/fa

IEEE: کپی

محمدعلی نادی، و ایلناز سجادیان، “بررسی ساختار عاملی, روایی, اعتبار و هنجاریابی مقیاس ابعاد سازمان یادگیرنده در دانشگاه: مقیاس دانشگاه یادگیرنده،” آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، vol. 3، no. 12، pp. 121–142، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/183464/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا