مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,102
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

980
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزشیابی مقالات علمی علوم تربیتی به منظور شناسایی اشتباهات رایج آماری

صفحات

 صفحه شروع 135 | صفحه پایان 154

چکیده

 هدف از این پژوهش شناسایی اشتباهات آماری در مقالات منتشر شده در حوزة علوم تربیتی است. برای این منظور از جامعة مجلات علوم تربیتی تعداد 92 مقاله از 12 شماره به صورت خوشه ای دو مرحله ای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. طرح پژوهش از نوع تحلیل مستندات و روش تحلیل داده و اطلاعات به روش مقایسه های چندگانه به کمک آزمون فرض مبتنی بر فاصله اطمینان نمودارهای خطا بود. نتایج نشان داد از 92 مقاله مورد بررسی 39 مقاله (42%) دارای حداقل یک اشتباه آماری بوده اند و در بین این مقالات 49 اشتباه رایج مشاهده گردید که شامل 9 نوع اشتباه, «برازش مدل رگرسیون بدون بررسی فرضیات باقی مانده های مدل, استفاده از آزمون T مستقل بدون بررسی همگنی واریانس ها (لِون), برازش غلط مدل معادلات ساختاری, روش نمونه گیری اُریب, استفاده از تحلیل واریانس به جای آزمون T, استفاده از روش ناپارامتریک فریدمن بدون بررسی وضعیت توزیع داده ها, عدم همخوانی نتایج تحلیلهای آماری, استفاده از آزمون T مستقل به جای آزمون T وابسته, تفسیر نتایج آزمون لِون به جای نتایج آزمون T, انجام آزمون تعقیبی بدون انجام تحلیل واریانس و نهایتا تحلیل معنی داری آماری تنها براساس نتایج آمار توصیفی» به ترتیب فراوانی بود. نتایج همچنین نشان داد بیشترین فراوانی اشتباهات آماری مربوط به مقالات مستخرج از پایان نامه های کارشناسی ارشد, وابستگی سازمانی مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی, مرتبة علمی مربی, افراد غیر متخصص علوم تربیتی, مجله های دارای سابقة انتشار زیر 20 شماره و دارای 3 نفر نویسنده بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یادگارزاده، غلامرضا، و فاطمی، عادل. (1397). ارزشیابی مقالات علمی علوم تربیتی به منظور شناسایی اشتباهات رایج آماری. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 11(41 )، 135-154. SID. https://sid.ir/paper/183520/fa

    Vancouver: کپی

    یادگارزاده غلامرضا، فاطمی عادل. ارزشیابی مقالات علمی علوم تربیتی به منظور شناسایی اشتباهات رایج آماری. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)[Internet]. 1397؛11(41 ):135-154. Available from: https://sid.ir/paper/183520/fa

    IEEE: کپی

    غلامرضا یادگارزاده، و عادل فاطمی، “ارزشیابی مقالات علمی علوم تربیتی به منظور شناسایی اشتباهات رایج آماری،” آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، vol. 11، no. 41 ، pp. 135–154، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/183520/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button