مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,551
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,028
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مولفه های آموزش فرهنگ شهروندی برای دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی با تاکید بر حیطه آموزه های دینی و شهروند الکترونیک

صفحات

 صفحه شروع 157 | صفحه پایان 178

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی مولفه های آموزش فرهنگ شهروندی برای دانش آموزان دوره راهنمایی با تاکید بر دو حیطه شهروند الکترونیک و آموزه های دینی به روش توصیفی پپمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش مشتمل بر کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 4 و دانشگاه های دولتی یزد, اصفهان, تهران, مشهد و شیراز در رشته های علوم تربیتی, جامعه شناسی و روانشناسی و بالغ بر 283 نفر بوده است. از بین جامعه آماری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی در نرم افزار اکسل تعداد 103 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه محقق ساخته تدوین مولفه های فرهنگ شهروندی در دو حیطه فوق با مقیاس 5 درجه ای لیکرت بوده است. برای تعیین روایی ابزار پژوهش از روایی صوری, محتوایی و سازه استفاده گردید. اعتبار ابزار اندازه گیری با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ معادل 0.95 برآورد شد که حاکی از اعتبار بالای ابزار اندازه گیری است. تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو سطح آمار توصیفی شامل (میانگین, انحراف معیار, واریانس) و آمار استنباطی شامل تحلیل عاملی, آزمون t تک متغیره, آزمون خی دو و آزمون تعقیبی  LSDبرآورد گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بعد شهروند الکترونیک دارای 15 زیرمولفه است که از این میان «آشنایی با طریقه مقابله با رفتارهای نابهنجار و خشونت های الکترونیکی» با بار عاملی 0.63 بیشترین ضریب و مولفه "فرهنگ یادگیری از طریق شبکه" با بار عاملی 0.4 کمترین مقدار را به خود اختصاص داده است. در بعد آموزه های دینی مولفه «صداقت» با بار عاملی 0.70 و مولفه «بهداشت فردی» با بار عاملی 0.343 به ترتیب با بیشترین و کمترین ضریب از سایر مولفه متمایز شده اند. در ابعاد جمعیت شناختی بین نظرات پاسخگویان تفاوتی مشاهده نگردید.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

شاه طالبی، بدری، قلی زاده، آذر، و شریفی، سعید. (1389). مولفه های آموزش فرهنگ شهروندی برای دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی با تاکید بر حیطه آموزه های دینی و شهروند الکترونیک. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 3(10)، 157-178. SID. https://sid.ir/paper/183534/fa

Vancouver: کپی

شاه طالبی بدری، قلی زاده آذر، شریفی سعید. مولفه های آموزش فرهنگ شهروندی برای دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی با تاکید بر حیطه آموزه های دینی و شهروند الکترونیک. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)[Internet]. 1389؛3(10):157-178. Available from: https://sid.ir/paper/183534/fa

IEEE: کپی

بدری شاه طالبی، آذر قلی زاده، و سعید شریفی، “مولفه های آموزش فرهنگ شهروندی برای دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی با تاکید بر حیطه آموزه های دینی و شهروند الکترونیک،” آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، vol. 3، no. 10، pp. 157–178، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/183534/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا