مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,844
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,210
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی-عاطفی بر روی مؤلفه های عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر

صفحات

 صفحه شروع 133 | صفحه پایان 150

چکیده

 در این مطالعه, به بررسی اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی-عاطفی بر مؤلفه های عملکرد تحصیلی یعنی خودکارآمدی, برنامه ریزی, تأثیرات هیجانی, فقدان کنترل پیامد و انگیزش در دانش آموزان پرداخته شده است. روش پژوهش, از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه ی آماری پژوهش دانش آموزان دختر منطقه ی 1 تهران بودند که در سال تحصیلی 97-1396 در پایه ی هشتم تحصیل می کردند و با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و به روش تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل جایگزین شدند. در پیش آزمون و پس آزمون آزمودنی ها, با استفاده از سیاهه ی مهارت اجتماعی ایندربیتزن و فوستر (1992), و پرسشنامه ی عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) مورد ارزیابی قرار گرفتند. به گروه آزمایشی در یازده جلسه مهارت های اجتماعی-عاطفی با روش YCDI آموزش داده شد. در حالی که, در این مدت, گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. نتایج پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد که مداخله ی آموزشی بر روی همه ی مؤلفه های عملکرد تحصیلی (خودکارآمدی, برنامه ریزی, تأثیرات هیجانی, فقدان کنترل پیامد و انگیزش) مؤثر است. از بین مؤلفه های عملکرد تحصیلی, آموزش مهارت های اجتماعی-عاطفی بر روی مؤلفه ی انگیزش بیشترین اثر و بر روی مؤلفه های اثر هیجانی و فقدان کنترل پیامد کمترین اثر را داشته است. توصیه می شود معلمان در کنار آموزش مهارت های شناختی به دانش آموزان به آموزش مهارت های عاطفی-اجتماعی نیز اقدام نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی گرکانی، آذر، درتاج، فریبرز، و کیامنش، علیرضا. (1398). اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی-عاطفی بر روی مؤلفه های عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 12(45 )، 133-150. SID. https://sid.ir/paper/183595/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی گرکانی آذر، درتاج فریبرز، کیامنش علیرضا. اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی-عاطفی بر روی مؤلفه های عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)[Internet]. 1398؛12(45 ):133-150. Available from: https://sid.ir/paper/183595/fa

    IEEE: کپی

    آذر محمدی گرکانی، فریبرز درتاج، و علیرضا کیامنش، “اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی-عاطفی بر روی مؤلفه های عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر،” آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، vol. 12، no. 45 ، pp. 133–150، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/183595/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا